Som regel er spillstudio litt vanskelige å ha med å gjøre om du bruker deres rettighetsbelagte materialer. Det fikk også en gruppe fans av PC-rollespillet Vampire: The Masquerade – Bloodlines erfare nylig.
Rettighetseier CCP Games, som nå er mest kjent for nettspillet EVE Online, sendte nylig et såkalt «cease and desist»-brev til gruppen. De hadde nemlig brynt seg på å gjenskape Vampire: The Masquerade - Bloodlines i Unity-spillmotoren, samt pusse ned spillets mange problemer og legge til en flerspillerdel. Arbeidet gikk under kodenavnet Project Vaulderie, men nå blir det altså ikke noe av det.
– Vi er svært triste over å fortelle om at vi fikk en «cease and desist»-e-post fra CCP Games, de de ba om at vi stoppet utviklingen, og om å gjerne alt materiale som kan inneholde elementer eller navn fra Vampire: The Madquerade - Bloodlines fra nettsidene våre. Selv om hele teamet er skuffet må vi forholde oss til den forespørselen, fortalte lederen for prosjektet i et blogginnlegg.
Hva som er grunnen til at CCP Games nå velger å gå så drastisk til verks vet vi ikke. Utvikleren jobbet tidligere med et nettrollespill kalt World of Darkness, som i likhet med Vampire: The Masqurade - Bloodlines er satt til et univers fra rollespillmiljøtet kalt Trinity, men det ble avbrutt. Det kan hende de bare vil sikre at deres rettigheter bevares, eller at de selv jobber med noe. Det får vi tidsnok vite.
Kultstatus
Vampire: The Masquerade - Bloodlines har opparbeidet seg en kultstatus etter utgivelsen i 2004. Den gang ble spillet krasst kritisert for dets mange problemer, noe som var et resultat av en problematisk utviklingsperiode hos utvikler Troika Games. I ettertid har fansen gjort mye for å pusse ned de gjenværende problemene i spillet etter at Troika ble lagt ned kort tid etter utgivelse.
Dette er ikke første gang spillutviklere og rettighetseiere ber fansen om å roe ned ambisjonene. Blant de mer kjente som har havnet på hoggstabben er Chrono Resurrection – en nyutvikling av Super Nintendo-spillet Chrono Trigger, samt en fan-oversettelse av Final Fantasy Type-0 til PlayStation Portable, etter at det ble kjent av Square Enix ville gi ut spillet med vestlig språk på egen hånd.
Det er for øvrig ikke måte på hva fansen får til når de går sammen.
I noen tilfeller var det faktisk fansen som «gjorde ferdig» spillene »