Utviklingen av Civilization IV ledes av seriens skaper, Sid Meier. Det høres kanskje ut som en selvfølge, men det var ikke Sid Meier som stod for designen av Civilization III, og han var heller ikke hoveddesigner på Civilization II. Civilization IV har blitt utviklet helt fra bunnen av, og bygger ikke på kode fra tidligere spill i serien. Spillet kjører på en 3D-motor som tillater spilleren å zoome seg inn fra den globale "synsvinkelen" til de individuelle byene dine.
Mye av Civilization IV er skrevet ved hjelp av fleksible XML-datafiler og skripspråket Python, noe som betyr at det er svært enkelt for moddere å skape deres egne spillverdener, enheter, teknologier og historiske hendelser. Avanserte moddere skal også kunne endre på spillets kunstige intelligens. Noe annet som nok vil falle i god jord hos spillermiljøet er at Civilization IV har blitt designet for flerspiller fra bunnen av, og spillere vil kunne samarbeide mot datastyrte motstandere eller andre mennesker.
Utviklerne lover at den tiden da en enhet stridsvogner kunne bli drept av en gruppe krigere utstyrt med spyd er forbi (det trodde vi forøvrig også de sa om Civilization III), og det fortelles også at individuelle enheter vil få erfaring i kamp, og dermed få oppgraderinger som bonuser mot spesifikke fiendetyper og muligheten til å benytte seg av fiendens veier (noe som indikerer at de ikke har denne muligheten til å begynne med).
Teknologitreet har blitt endret for å gi spilleren mer valgfrihet. Tidligere var det slik at du kunne prioritere ulike teknologiske grener foran andre, men du måtte likevel innom hele treet for å komme frem til de siste teknologiene. Slik er det ikke lenger, og nå vil det være mulig å velge flere helt ulike ruter gjennom teknologitreet.
I følge artikkelen skal Civilization IV gis ut i 2005. For kort tid siden kom det frem at Atari har solgt rettighetene til Civilization-franchisen til et annet selskap, men vi vet fortsatt ikke hvilket selskap det er snakk om. Hvorvidt dette salget var kjent da artikkelen ble skrevet (og hvordan det eventuelt vil påvirke utviklingen av spillet) vet vi ikke.