En knapp uke før Mark Zuckerberg og Facebook valgte å kjøpe opp VR-selskapet Oculus fikk gründeren prøve Sonys VR-headsett. Dette fortalte PlayStation-toppen Guy Longworth på et foredrag ved Games Market Summit, ifølge Gamespot.
Facebook-grunnleggeren skal selv ha bedt om å få prøve headsettet. Sony var ikke tunge å be, men Longworth bemerker at han stusset litt over hvorfor Zuckerberg ønsket å prøve brillene.
– Jeg skulle ønske han kjøpte vår. Alle hos Oculus gliser nok nå, skal han ha spøket under konferansen.
Har stor tro på en VR-fremtid
Oculus Rift og Sonys Project Morpheus er to av brillene som har fått mest oppmerksomhet i segmentet. Sistnevnte ble først diskutert under Game Developers Conference, og er etter sigende langt unna en slippdato ennå. Oculus gir i disse dager ut en oppdatert utgave av utviklerverktøyet for de som ønsker å få et forsprang på allmuen.
Selv om Morpheus henger litt etter, og selv om Facebook nå har sprøytet Oculus full av ressurser, fortsetter Sony å ha klokkertro på sin egen satsing. Longworth ser selv på virtuell virkelighet som noe som kan strekke seg utenfor spill- og underholdningsegmentet.
– Jeg tror at folk gjerne vil ha opplevelser som er skikkelig dype og oppslukende, opplevelser som for deg til å føle at du faktisk er til stede. Om man faktisk kan få til det i fremtiden vil det være svært, forteller han.
Sterke reaksjoner etter oppkjøp
Oppkjøpet av Oculus i mars vakte mange reaksjoner. I vårt eget kommentarfelt kan vi se både en tydelig mistro til Facebooks videre håndtering av selskapet, og folk med en ner positiv instilling til pengeinnsprøytningen. Mark Zuckerberg selv hevder selskapet skal få fortsette med det de gjør best, og at Facebook ikke skal blande seg inn. Og spill skal fortsatt være det første teknologien skal satse på.
Kraftigst av alle var kanskje reaksjonen fra Minecraft-skaper Markus Persson, som umiddelbart etter oppkjøpet la alle planer om en spesialutviklet utgave av Minecraft til Oculus Rift på is.
Fikk du med deg vår kommentar om virtuell virkelighet i mars?
Derfor vil «Virtual Reality» revolusjonere også utenfor spillbransjen »