Oppdatering 29/4: Etter endt konsultasjonsperiode har Microsoft offisielt satt kroken på døren for Lionhead Studios, melder selskapet i en uttalelse til Eurogamer:
– Etter nøye betenkning i løpet av den seks uker lange konsultasjonsperioden med Lionhead-ansatte kan vi bekrefte at vi har besluttet å stenge Lionhead Studios. Vi er svært takknemlige for Lionhead-teamets betydelige bidrag til både Xbox og spillindustrien, skriver Microsoft.
Opprinnelig sak følger.
I begynnelsen av mars annonserte Microsoft kanselleringen av Fable Legends, samt planer for nedleggelsen av studioet bak spillet, Lionhead. En måned senere skal de fleste ansatte nå enten ha blitt overført til andre studioer eller tatt sluttpakke, men noen av utviklerne har enda ikke gitt opp action-eventyret.
Til nettstedet MCV forteller tre Lionhead-ansatte at de er i samtaler med Microsoft om å få gjøre ferdig Fable Legends. Ifølge en av kildene har de gjenværende utviklerne foreslått å fortsette utviklingen fra et nytt, uavhengig studio, men de to andre kildene kunne riktignok ikke bekrefte dette.
Ingen konkrete tilbud for spillet skal så langt være lagt frem, men som del av konsultasjonsprosessen Microsoft holder på å gjennomføre har de visstnok spurt utviklerne om de helst ønsker å fortsette arbeidet med spillet eller ta sluttpakke.
Fra betalt produkt til gratisspill
Fable Legends ble annonsert i 2013 som en ny vri på Fable-serien. Utviklingen gikk imidlertid ikke helt som planlagt, og i årene etter ble spillet omgjort fra betalt produkt til gratisspill, utsatt og til slutt tilsynelatende kansellert.
Vi så Fable Legends sist i 2014, og den gang klarte ikke spillet helt å overbevise vår skribent:
– Fable Legends har Fable-stemningen intakt, men utover det er det veldig lite her som minner om serien Peter Molyneux startet på den første Xbox-konsollen. […] Problemet til Fable Legends akkurat nå er at selv om utviklerne påstår vi vil finne eventyr i spillet, har vi ikke sett snurten av disse elementene, skrev Øystein Furevik.