EA Sports har fornuftig nok tatt vare på forgjengerens styrker (de var det mange av), og resultatet er en finslipt utgave uten de store nyhetene. Den største overraskelsen er kanskje at spillet ikke fokuserer på en ny sesong, men i stedet tar for seg fire tidligere sesonger (99-02). Grunnen er nok at spillet dessverre ser ut til å bli det siste i serien. Dette fordi spillene appellerer til en relativt smal kundegruppe, samtidig som lisensene til F1-serien ikke akkurat går på billigsalg. Lisensene for perioden 99 til 02 var imidlertid allerede i boks, og det var dermed mulig å lage et fullverdig produkt langt billigere enn om de skulle produsert et spill basert på 03-sesongen.
For at konsolleierne ikke skulle bli blodig fornærmet produserte EA Sports en ny versjon til dem også, F1 Career Challenge. Spillet blir sett på som konsollversjonen av F1 Challenge, navnene er til forveksling like, og coverne har lik design. At disse to blir fremstilt som ett og samme spill er intet mindre enn et stort mysterium. Den beste forklaringen som dukker opp i hodet er at det er gjort i et forsøk på å villede konsollmarkedet til å tro at de får ta del i moroa. Det gjør de ikke! F1C er av et helt annet kaliber enn F1 Career Challenge, enhver sammenligning er bortkastet. De største likhetene er at begge versjonene tar for seg de samme fire sesongene, og at bilene har like mange hjul i begge utgaver. Når det er sagt skal det nevnes at F1 Career Challenge har en modus som F1C mangler, karrieremodusen. Denne lar deg skape en karriere fra bunnen av, og kjempe deg mot anseelse og bedre team gjennom de fire sesongene. Dette kan kanskje by på litt underholdning, men det er strengt tatt ikke noe som savnes i F1C. Snarere er det befriende å kunne tilpasse sesonger og team fritt etter eget ønske.
Nyttige hjelpemidler
Første gang spillet startes må du sette opp en bruker. Sesong, team, bil og navn velges før du blir tatt videre til spillets hovedmeny. Menyene er så godt som sakset dirkete fra F1 2002, og tilbyr alt du måtte begjære av innstillinger og valg. De er oversiktlige og relativt intuitive, men valgene er mange så det er nok lett å gå litt i surr i begynnelsen. Standardvalgene kan selvsagt brukes, men det anbefales på det sterkeste å bruke 10 minutter på å sette opp ting skikkelig. Alt fra flaggregler til kontroller og hjelpemidler kan finstilles for å passe dine ønsker og ditt ferdighetsnivå. Hjelpemidlene kan det lønne seg å ta en titt på før du kryper ned i førersetet. Er du helt fersk kan det være en idé å jekke ned machofaktoren litt og koble inn en liten dose tractionkontroll eller kanskje en anelse ABS. Det er muligens litt flaut hvis kameratene skulle oppdage det, men du kan trøste deg med at Schumacher og Räikkönen kjører med både automatgir og tractionkontroll i år (det gjorde de riktignok ikke i 99-02). Bilen er vanskelig å holde styr på uten hjelpemidler, så hvis du vil ha en liten sjanse til å komme i mål de første 50 gangene kan det lønne seg å svelge unna stoltheten.
F1C er en simulator, fullt ut. Foretrekker du arkadepregede bilspill foreslår jeg at du stopper å lese her. Da vil du uansett bli svært skuffet over dette spillet, som retter seg strengt mot simulatortilhengerne i stedet for å prøve det umulige; å tilfredsstille begge leirer. Et klokt valg. Dermed er også ratt og pedaler nærmest er en forutsetning. Det er kraftige saker som skal kontrolleres, og tastaturet holder ikke lenge når du skal akselerere ut av en sving eller tilpasse farten til bilen foran. Riktignok har spillet relativt avanserte innstillingsmuligheter for digitale kontrollere, men det blir likevel ikke det helt store å styre med piltastene. Alt som kan tenkes av fysiske påvirkninger på bilene er gjengitt svært naturlig. Aerodynamikken er for eksempel helt avgjørende for bilens veiegenskaper. Mister du en frontvinge vil du merke at marktrykket foran minsker drastisk. Bilen understyrer og i verste fall kan den nesten lette idet du runder en bakketopp. Mister du den bakre er det bare å sette kursen mot depotet. Hundrevis av hestekrefter, lav vekt, bakhjulsdrift og null marktrykk bak er en vrien kombinasjon. Når du kjører lengre løp vil du også merke at bilens vekt blir mindre etter hvert som det blir mindre bensin i tanken. Vektbalansen i bilen vil også forandre seg på grunn av dette. Andre viktige fysiske parametere for bilens oppførsel er dekktemperatur, dekkslitasje, banetemperatur og selvsagt værforhold. Skader virker også godt inn. En skadd vinge vil ikke yte optimalt, og er du uheldig og skader hjulopphenget eller støtdempere kan du få en bil som er vanskelig å kontrollere.