Anmeldelse

F1 Career Challenge

EA Sports årlige versjon av Formel 1-sirkuset er her, men denne gangen er det ikke en ny sesong som står og venter i butikkhyllene, det er fire gamle. F1 Career Challenge dreier seg, som navnet tilsier, om å gjøre en karriere innen denne glamorøse motorsporten.

Side 1
Side 2
Side 3

Få instillingsmuligheter
En stor svakhet ved karrieremodusen er mangelen på innstillinger og valg. Løpenes lengde er fastlåst til ynkelige 7-8 runder, og du må kjøre med automatgir enten du vil eller ikke. Det siste hadde vært greit nok hvis vi snakket om 2003-sesongen, men i sesongene denne tittelen omhandler var ikke fullautomatisk girkasse tillatt. Manualgir (eg. semiautomat) er en valgmulighet i quickrace, så det er rett og slett snakk om slurv når dette ikke er implementert i karrieremodusen. Løpene er som nevnt korte, men bensinforbruk og slitasje på dekk og bremser er oppjustert slik at depotstopp blir en nødvendighet. Her er det gjort en artig og til dels frustrerende vri, som har fått navnet ”interactive pit”. Interaktiviteten er ikke på nivå med Pitstop II, men depotbesøkenes lengde avhenger ikke alene av mekanikernes arbeid. Ved innkjøringen til depotet skifter kameravinkelen, og de forskjellige oppgavene dine vises fortløpende å skjermen.

Det første som må gjøres er å bremse ned under makshastighet. Det lønner seg å bremse sent for å tape så lite tid som mulig, men dersom hastigheten ikke er lav nok idet du krysser linjen vil du pådra deg straff i form av en ”stop/go-penalty”. For å gjøre det ekstra vanskelig kan du ikke øke hastigheten igjen etter å ha bremset ned, så hvis du bremser for kraftig må du kjøre gjennom hele depotet med for lav hastighet. Du må også bremse ned ytterligere like før dine mekanikere, og svinge inn i riktig tidspunkt. Vel fremme må du gire opp på kommando, og holde beinet (fingeren) unna gassen til alt er klart. Ingen store vanskeligheter i og for seg, men det er mange sekunder å spare på å gjøre ting riktig, så det er fort gjort å bli fristet til å bremse litt for seint eller trykke litt for tidlig på gassen. På grunn av at løpene går over såpass få runder blir depotstoppene svært viktige for resultatet. Kommer du noen sekunder på etterskudd har du ikke mange rundene å rette det opp på.

Når det gjelder fysikk er spillets stort sett ganske realistisk. Det er helt klart mer arkadepreget enn sin storebror til PC, men det er så absolutt ikke noe utpreget arkadespill. Bilene ligger godt på veien, og de svinger naturlig. De er litt vinglete å styre med gamepad, men noen runders tilvenning gjør susen. Bremser du i svingene vil du merke at bilen lett understyrer, spesielt hvis du låser opp hjulene. Dekkslitasje spiller godt inn, det er vesentlig bedre grep i nye dekk enn gamle, slitte. Slitasje på bremser spiller også inn, og det samme gjelder bilens vekt etter hvert som bensintanken blir tømt. Et element som imidlertid er litt irriterende er spillets overdrevne ”slipstream"-effekt. En måler øverst i høyre hjørne viser deg til enhver tid i hvilken grad du ligger i dragsuget bak enn annen bil. Bilen din går bedre jo nærmere du kommer. Denne reduserte luftmotstanden kan du så utnytte til å skyte forbi bilen(e) foran deg. Det er selvsagt noe sant i dette, men i realiteten er moderne F1-biler så avhengige av vind over vinger og spoilere at det snarere er en ulempe enn en fordel å ligge bak andre biler. En annen uheldig effekt av slik kjøring er dårlig kjøling, så dette er ikke akkurat med på å bygge opp under realismen.

Detaljerte biler
Utseendemessig er ikke F1 Career Challenge noen stor overraskelse i verken den ene eller andre retning. Det ligner mistenkelig på tidligere utgaver i samme serie, men det er i og for seg greit så lenge det hele ser pent ut. Bilene er detaljerte og godt gjengitt, og de fleste banene har en høy gjenkjennelsesfaktor i forhold til virkeligheten. Det gjelder riktignok ikke alle, Silverstone er et eksempel på en bane som er svært anonym og ugjenkjennelig. Væreffektene er ikke akkurat mange, det er kun sol, regn og overskyet å velge mellom, men regnet ser i det minste svært lekkert ut. Den bløte asfalten og vannspruten forteller med all ønskelig tydelighet at det gjelder å være forsiktig på gassen. Havner du på utsiden av banen vil dekkene dine bli fulle av gress eller grus, som du vil bruke noe tid på å bli kvitt igjen. Stilig. Instrumenter og informasjon er fordelt tradisjonelt rundt omkring på spillskjermen, og her får du beskjed om alt fra kommende svinger til flagg og mellomtider. En svært vesentlig ting har EA Sports likevel glemt; bensinmåler. Det er ingen som helst indikasjon på bensinnivå, ikke engang en advarsel om at du begynner å nærme deg tom tank. Det er ganske irriterende å plutselig oppdage at tanken er tom midt på siste runde.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden