Du begynner på scratch uten lisens og langt mindre noe team, og må arbeide deg oppover rangstigen i løpet av sesongene ’99 til ’02. I begynnelsen kan du ikke regne med et tilbud fra noen av de store teamene, men må ta til takke med et mindre og svakere team. Imponerer du vil ryktet ditt bli bedre, og nye muligheter åpner seg i form av mer interessante jobbtilbud.
Bli en del av historien
Det er i karrieremodusen du trolig kommer til å spandere flest timer, og det er også her EA Sports har lagt ned det meste av sitt arbeid. De fire sesongene er gjengitt svært nøyaktig. Baner, team, sjåfører, alt stemmer godt overens med virkeligheten. Et godt eksempel på dette er at Mika Salo fullfører sesongen for Michael Schumacher etter hans stygge ulykke grunnet bremsesvikt på Silverstone i 1999. Denne høye graden av nøyaktighet gjør at det er lett å føle seg som en del av historien. Du begynner karrieren med å ta en nødvendig lisens, og hvor godt du gjør det på disse testene avgjør hvor mange team som melder interesse for å tegne kontrakt med deg. Som amatør stilles det ikke store krav til prestasjonene, men har du ambisjoner om å kle på deg en blodrød Ferrari eller kanskje en McLaren-Mercedes (og det har du) så er det ikke noe annet enn full innsats som gjelder.
Løpene foregår, som i virkeligheten, over en helg med treningsrunder, kvalifisering og til slutt selve løpet på søndag. Da mange av de andre førerne holder et høyt nivå er perfeksjonering av sporvalg på treningsrundene essensielt for å lykkes. Alle som har sett litt Formel 1 vet også at det er lettere sagt enn gjort å klatre betydelig plasseringsmessig (å tape plasser derimot er en annen ting) i løpet av et løp, så startsporet er av stor betydning. Spesielt kan det være avgjørende i begynnelsen av løpet, da kaosteorien og et lokalt høytrykk ofte råder over første sving. Du vil få 4-5 muligheter til å sette en god rundetid, så det burde være mulig å få ting til å klaffe i minst en av dem, men dessverre er det sjelden godt nok. Motstanderne har nemlig en mystisk evne til å kjøre langt hurtigere på kvalifiseringen enn de gjør i løpet. Resultatet av dette er at du i så godt som hvert løp (spesielt i begynnelsen av spillet) må ploge deg gjennom et hav av søndagsturister på første runde. Nærkontakt med motstandernes biler kan lett gå galt, så det er litt av et kunststykke å oppnå en respektabel plassering fra siste startspor.
I tillegg til teamenes gunst konkurrerer du også om såkalte ”EA Sports Cards”. Disse kortene får du ved å utføre forskjellige manøvrer i løpene. For eksempel å kjøre en viss strekning av banen under en gitt tid, kjøre skadefritt gjennom et helt løp, kjøre forbi flest mulig motstandere på en kort strekning eller lignende. Sammen med disse kortene får du også poeng som du kan bruke til å kjøpe forskjellige bonuser. Du får flere poeng desto bedre du gjennomfører manøvrene. Bonusene kan kjøpes før hvert løp, og de fleste varer kun i en kort periode. Av permanente ting du kan bruke poengene dine på er ny hjelm og nytt antrekk til teamets ”pit babe”, mens de midlertidige bonusene består av ting som kraftigere motor, bedre bremser og uskadelig bil (ganske praktisk i Monaco). Disse kan bare brukes en gang, og må derfor kjøpes individuelt til kvalifisering og løp. Det er kanskje ikke alt som er like realistisk, men ingen av godene er så kraftige at spillet blir ubalansert av dem. En annen og mer realistisk måte å forbedre bilen på, er å delta på teamets tester. Her får du hver gang en oppgave, som å teste et nytt par dekk eller lignende. Gjør du en god jobb under disse testene vil det kanskje resultere i at teamet kan forbedre bilen noe.