Hvor i eff ble det av banen?
Et punkt F1 2010 har reklamert spesielt mye for, er været. Uheldigvis har de reklamert med godt grunnlag. Etter hvert som spillet går sin gang vil du stadig møte på uforutsett vær, verst av alle værformer er selvsagt regn. Som nevnt tidligere endte mitt første møte med regn særdeles dårlig, men selv om jeg har opparbeidet meg mye erfaring siden da, liker jeg det fremdeles dårlig.
Den visuelle effekten av regnvær er intet kort av skummelt virkelighetstro – faktisk alt for virkelighetstro. Er du så uheldig å havne bak en annen bil når det pøser som verst skal du være heldig om du har mer enn tyve meters sikt. Bilene blir våte, banene blir våte og visiret blir … veldig våt.
Grafikken i F1 2010 er tidvis til å ta og føle på. Både biler, baner og væreffekter er fantastiske skuer. At samtlige biler og baner i spillet er basert på offisielle Formel 1-lisenser gjør selvsagt sitt. Eksempelvis kan du nyte Korean International Circuit, en bane som for øvrig ikke en gang er ferdigstilt ennå, dundrende bortover til lydsporet av Lotus-Cosworth.
Riper i fasaden
Jeg har altså veldig mye pent å si om F1 2010, et bilspill som for øvrig utvilsomt er ett av de aller beste hittil i år. Men et knallgodt spill til tross, perfekt er det ikke. Spillets største minus er den nokså kronglete karrieremodusen. Ulikt andre spill fra Codemasters-gjengen får man ikke lage sitt eget lag i F1 2010, derimot må man kjøre for ett av de offisielle Formel 1-lagene. Det i seg selv er ikke så ille, problemet kommer derimot om du ønsker å bytte lag underveis.
Utgangspunktet er dog godt: Ideen er at både ytelsen din, oppførselen din på banen og måten du håndterer pressen på vil påvirke hvilke lag som er interessert i deg. Dessverre må jeg konstaterte at i praksis fungerer det ikke spesielt godt, det virker nemlig helt tilfeldig hvilke lag som tilbyr deg kontrakt eller ei. Eksempelvis jaget jeg lenge etter en kontrakt for Williams, men akk. Etter tre sesonger og kontraktilbud fra både Sauber, Virgin, McLaren og mange flere måtte jeg innse at kontrakten var fortapt. Men etter en reinstallasjon av spillet, for øvrig grunnet teknisk trøbbel, åpnet denne gangen Willams armene til meg etter kun én sesong med svært middelmådig kjøring.
Ergo må det dessverre konstateres at karrieremodusen, som for mange vil være spillets største attraksjon, ikke er spesielt godt gjennomført. I hvert fall ikke per nå – utviklerne har på sine offisielle fora innrømmet at de vurderer å justere modusen. Så det er jo alltids lov å håpe.
Konklusjon
Detaljer, konsentrasjon og presisjon. Nøkkelord for Formel 1-sporten. Nøkkelord for F1 2010. Jeg startet F1 2010 i tro om at det ville bli en relativt kjedelig opplevelse fordi det kun tok for seg F1. Aldri før har jeg vært så glad for å ta feil.
F1 2010 har gjort meg forelsket i Formel 1, og det i seg selv sier mye om kvaliteten på spillet. Spillet huker tak i deg som en krok gjennom nakken og krever full konsentrasjon fra start. Konsentrasjon som absolutt er nødvendig, her skapes en glimrende, men også krevende kjørefølelse ved hjelp av både sterke spill-, grafiske- og lydtekniske elementer. Det krever mye øvelse og flisespikking før man mestrer kjøringen, men når den sitter og man omsider står på podiet kjennes det ut som man virkelig har fortjent det.
Alt skryteriet til side, F1 2010 har dessverre sine feil. Karrieremodusen kunne med fordel vært bedre designet og gjennomført, ettersom dens vilkårlige oppførsel kan sabotere motivasjonen for ytterligere spilling til en viss grad. At spillet også sliter med en lang liste tekniske feil, er heller ikke helt optimalt. Når det er sagt, lover det bra at utviklerne allerede har uttalt at de vil rette opp flere av disse.
F1 2010 er et glimrende spill, og obligatorisk for alle som liker hestekrefter, vakker grafikk og lyder med røtter fra urtiden. Litt rusk og rask i motoren til tross, dette er knall.
F1 2010 er testet på PC. Spillet er også ute på Xbox 360 og Playstation 3.
- Les også: Stakk av med Halo-seieren
- Les også: Modern Warfare-skapere søker nye medarbeidere
- Les også: Misfornøyde kunder får gratis spill