World of Warcraft

Ex-Blizzard-sjef: – World of Warcraft ble mindre sosialt for å bli mer tilgjengelig

Den tidligere toppsjefen tror tilgjengeligheten kan ha støtt bort spillere.

Blizzard

Den tidligere Blizzard-sjefen, Mike Morhaime, tror at noen av grepene World of Warcraft har tatt siden for å bli mer tilgjengelig kan ha gått på bekostning av det sosiale. Det forteller han under GamesBeat Summit 2020, melder Gamesindustry.biz.

Da den tidligere Blizzard-sjefen ble spurt om hvorfor nettrollespill har blitt mindre populære nå, trakk Morhaime frem at tilgjengelighet og tidsinvestering er nøkkelpoenger, og pekte samtidig på at andre spill har truffet bedre med sosiale opplevelser.

– Jeg vil også si at mens World of Warcraft utviklet seg med årene, ble det faktisk på en måte mindre sosialt, fordi vi – i et forsøk på å bli mer tilgjengelige – fjernet noen av grunnene til at du trengte å spille med de samme gruppene igjen og igjen. Jeg tror det fjerner noen av grunnene til å spille for noen spillere, og hvorfor de skulle ønske å fortsette å spille, sier Morhaime.

Trodde ikke World of Warcraft skulle slå an

World of Warcraft-klassene skal by på større valgfrihet i Shadowlands.
Blizzard
Vis mer

Nettopp de sosiale elementene er noe Morhaime nevnte som svært viktige for World of Warcraft ved lansering. Han svarte på spørsmål om hva han hadde lært om spilleroppførsel og «game loops» i sin tid hos Blizzard, og svinget da innom hvor viktig de sosiale elementene i spillene er. Særlig pekte han på World of Warcraft. Morhaime selv så for seg at det uhyre populære nettrollespillet skulle treffe hos et begrenset publikum og gradvis bli større, og spillets eventyrlige lanseringsperiode tok ham derfor på senga.

– Det jeg lærte fra det var at World of Warcraft faktisk var det mest sosiale av alle spillene vi hadde laget opp til det tidpunktet, fordi du hadde grupper av spillere som opplevde det sammen. Spesielt i begynnelsen, da du måtte bli med i et laug for å oppleve noe av innholdet. Alt dette gjorde at spillet ble en mer treffende opplevelse for et større marked enn en del av våre tidligere spill, sier han.

Ned for WoW - opp for WoW Classic

Nefarian leder banden med kjeltringer i Blackwing Lair i WoW Classic.
Blizzard
Vis mer

World of Warcraft har sett synkende spillertall siden glansperioden i 2010. På det tidspunktet hadde nettrollespillet rundt 12 millioner aktive abonnenter, mens det har sunket betraktelig med årene. Blizzard selv har sluttet å gi ut abonnementstallene, men var i 2015 nede på 5,6 millioner. Spillet får stadig utvidelsespakker. Den neste heter Shadowlands, og kommer i år.

Fjorårets World of Warcraft Classic – en versjon som tar sikte på å by på mye av den samme opplevelsen som spillet hadde ved lansering – har likevel bøtet en god del på nedgangen. I sin nyeste kvartalsrapport fortalte Blizzard at hele World of Warcraft endte med en dobling av spillerbasen sammenlignet med tallene like før lanseringen av Classic.

LES OGSÅ: World of Warcraft beholder doblingen av erfaringspoeng frem til Shadowlands »

Ledige stillinger
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (6)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Reg2000
5 år siden

Det er vel ikke noe særlig tvil om at mmorpg spillene har blitt mindre interessante når de har fått et slikt overdrevent fokus på solospillere. 

Alle spill trenger ikke passe til alle typen spillere. Det gjør bare spillene kjedeligere.

Hvis jeg vil spille et singleplayer rpg spiller jeg ikke ikke wow, da rpg spill som er utviklet med fokus på at du skal spille dem alene gir en mye bedre singleplayer opplevelse. 

Aspiranten
5 år siden

En stor andel av lauget fra 2005 møttes igjen på en Discord kanal forrige sommer. Gjensynsgleden var enorm, og vi var over 100 personer som tok til på Classic WoW igjen.

Erfaringen vår er 100% at Classic er et vesentlig mer sosialt spill enn de påfølgende expansions. Etterhvert som man forenkler og dummer ned, så forsvinner også behovet for å prate sammen.

Nå har vi spilt Classic i 8 måneder, og selv om vi har mistet mange underveis til "irl obligations" så er det fortsatt en hard kjerne igjen. Spillet gir så mye mer mestringsfølelsse, enn nåværende singplayer MMOs.

Vi har store discord kanaler, en for guild masters for alliance serveren. Rundt 50 guilds er representert. Vi organiserer drage-buffene og horde pvp ganks. Løser konflikter og samarbeider om åpningen av AQ gates. Dimensjonen av det sosiale er på et så ekstremt mye større nivå enn de forenklede MMO' ene som har kommet ut.

bubba477
5 år siden

Er egentlig sant for de fleste av Blizzards spill. Prøvde retail etter classic og det var sant å si mer som Diablo 3 enn det det engang var. Trengte aldri gruppe for noenting om jeg ikke ville og gikk lei på 85. Men det skal sies at classic kunne hatt bedre måter å finne grupper på, å sitte i den chatten og mase i timesvis ble gammelt fort.

tankbug
5 år siden

Hadde dagens world of warcraft blitt like sosialt om det hadde blitt lansert i 2004? Det tror jeg, iallefall. Jeg tror ikke folk kun bryr seg om å dele opplevelsen for å få tilgang til bedre utstyr etc. Jeg tror spillet er mindre sosialt i dag fordi folk ikke bryr seg så mye lenger. Det er et gammelt spill, og det er vanskelig å holde fresh, så folk gidder ikke å investere time etter time bare for å få tilgang til alt innholdet. Blizzard kan bare svare med å gjøre det letter tilgjengelig hvis de vil beholde spillerne.

BizzyX78
5 år siden

-----

- Jeg synes det er rart at dem har så vanskelig å komme frem til en mellomting, der en som spiller står fritt å velge om en ønsker å gå i flokk eller om en heller ønsker å møte verden på egenhånd.

Sistnevnte er naturlig nok mer utfordrende, men det burde ikke være totalt umulig.

-----

En annen ting er valget av type karakter man ønsker å bygge på.

Der burde spill legge tilrette for at alle ikke nødvendigvis er så gung ho på det å springe rundt å meie ned alt som kryper og går.

Men heller ønsker en mer pasifist betont rolle i spillverdenen, eller "non combatant" er kanskje mer riktig å si i så måte..

Ideelt sett der ideologien bygger på "The strong defend the weak", i motsettning til slik som det ofte blir der "The strong crushes the weak".

-----

Det er hardt nok å være mobbeoffer ute i den virkelige verden, det burde eksistensielt sett ikke være slik i en spillverden også.

Da mange som blir mobbet ofte bruker en spillverden for å rømme og drømme seg litt vekk, dog midlertidig, fra den virkelige verdens problemer.

-----

Siste fra forsiden