Under årets Gamescom ble det klart at et comeback for den dynamiske Sam & Max-duoen var på vei. Den gang var det snakk om et VR-spill kalt This Time it's Virtual, men nå viser det seg at detektivene også kommer tilbake i mer kjent stil.
Utviklerstudioet Skunkape Games har nemlig tatt det på seg å pusse opp Sam & Max Save the World. Det episodebaserte spillet – opprinnelig gitt ut som Sam & Max: Season One – fra 2006 gjenskapes av en gruppe Telltale Games-veteraner, og skal etter planen slippes for både PC og Nintendo Switch den 2. desember.
Liten oppdatering ble til større prosjekt
Via sine nettsider forteller Skunkape-gjengen – som ledes av Telltale-grunnlegger Dan Connors – at den opprinnelige planen var å fikse opp Sam & Max Save the World for å fungere bedre på moderne PC-er. Underveis fant utviklerne ut at det var mye mer de hadde lyst til å gjøre, og prosjektet vokste seg større og større.
– Det er noen ting vi kan gjøre nå takket være bedre utstyr, og andre ting vi ikke kunne gjøre den gang fordi vi ikke visste hvordan. I tillegg var det noen ting vi ønsket å fikse som vi ikke hadde mulighet til – ikke uten å gå tilbake til en 13 år gammel versjon av Telltales utviklerverktøy, som ikke eksisterer lenger.
Nye Save the World utvider originalopplevelsen fra 4:3-format til 16:9 og lover «så høy oppløsning som riggen din tillater». Lydsporet og dialogen er pusset opp, mens animasjoner, farger og modeller er justert – alt med velsignelse fra Sam & Max-skaper Steve Purcell – for å ligne mer på den opprinnelige tegneserien. Ellers forsikrer utvikleren at innholdet er det samme som før, med den samme historien, de samme gåtene og de samme vitsene.
De som allerede eier originalspillet – via Steam eller GOG.com – kan plukke opp nyversjonen fra samme butikk til halv pris. Skunkape jobber også med å få til et tilsvarende tilbud for de som kjøpte originalen via Telltale-butikken, men dette er ikke på plass enda.
Mass Effect-trilogien skal også pusses opp.
I tillegg jobber EA med et nytt spill i romserien »