Games Convention i Leipzig ble avholdt i forrige uke, og har allerede blitt beskrevet som Europas versjon av E3. En rekke små og store produkter ble kunngjort på messen, og i denne lille artikkelen har vi samlet informasjon om noen nye eventyrspill som ble kunngjort.
Det første av disse er Overclocked: A Story About Violence, fra House of Tales (som stod bak fjorårets Moment of Silence). Det er ikke særlig mye informasjon tilgjengelig om denne tittelen, men den beskrives som en kontroversiell thriller om psykologien rundt vold. Spillet vil foregå i USA, ha seks spillbare karakterer (inkludert fem unge personer og en psykolog) og benytte seg av det utviklerne kaller innovative historiefortellingsteknikker for å veve historiene til de seks personene sammen. Spillet vil være et pek-og-klikk-spill, med 2D-bakgrunner og 3D-modeller, men benytter seg av spennende saker som realistisk fysikk og skyggeberegning.
Future Games (Black Mirror og NiBiRu) kunngjorde to spill på messen; Limbo og Reprobates. Førstnevnte sa de praktisk talt ingenting om, men de gav flere spennende detaljer om Reprobates, som blir et mørkt og dystert spill med en innovativ historie. Dette spillet vil også benytte seg av 2D-bakgrunner, men vil bruke partikkeleffekter, tåke og ekstremt realistiske karaktermodeller for å imponere spilleren. For et eksempel på en modell fra spillet kan du besøke Adventure Treff, men vær oppmerksom på at et av bildene inneholder nakenhet (og ikke si vi ikke advarte deg).
Til sist vil vi trekke frem Secret Files: Tunguska, hvor unge Nina og en venn av henne prøver å finne faren hennes, som er sporløst forsvunnet. Historien omhandler blant annet konspirasjoner rundt Tunguska-hendelsen i Sibir. Spillet utvikles av Animation Arts og Fusionsphere Systems, og er det eneste av disse spillene som har sikret seg en utgiver, nemlig Koch Media-selskapet Deep Silver. Spillet skal etter planen lanseres mot slutten av året. Mens du venter på mer informasjon kan du ta en titt på den svært detaljerte grafikken, ved å titte på skjermbildene hos Adventure Treff.
Som en sidenotis kan vi nevne at skaperen av Monkey Island, Ron Gilbert, nylig fortalte i bloggen sin at han skulle vært i Paris for å møte en utgiver, men at møtet ble utsatt på grunn av sykdom. Som kjent er grunnen til at spillskapere ønsker å møte utgivere stort sett at de jobber med eller planlegger et spill, noe som betyr at vi forhåpentligvis kan se frem til et nytt prosjekt fra den geniforklarte spilldesigneren.