EVE-skapernes romkampspill blir lanseringstittel for Oculus Rift

EVE: Valkyrie har blitt snappet opp av Oculus.

EvE: Valkyrie
CCP

Da vi sendte Øystein Furevik til å se på EVE: Valkyrie – som da het EVE: VR – på fjorårets E3-messe, beskrev han opplevelsen som noe av det mest spennende han hadde sett på hele den enorme messen. Spillet setter deg i cockpiten til et romskip, og lar deg kjempe med andre spillere over nettet – og det er laget fra bunnen av for «virtual reality».

Snappet opp av Oculus

Nå har selskapet bak VR-brillene Oculus Rift annonsert at de vil bli delaktige i spillets utgivelse, og at det blir en lanseringstittel for brillene deres. Dette er det første av flere spill fra uavhengige utviklere som Oculus planlegger å gi ut.

– Vi er av den sterke oppfatningen at de beste VR-opplevelsene er de som er skapt fra grunnen av for VR, og det har vi tatt hensyn til under utviklingen av Valkyrie, sier Robert Clarke og Sigurður Gunnarsson fra Eve: Valkyrie-teamet på Oculus-bloggen.

De fortsetter:

– Vi ønsker at folk skal føle at de virkelig er der, og oppleve det enorme verdensrommet samtidig som de nærmest kan føle det begrensede området til cockpiten og få et adrenalinrush når de ser et eksploderende skip suse forbi hodene sine

Ingen lanseringsdato nevnes, men Eve-utviklerne CCP har lenge operert med 2014 som lanseringsår for spillet.

Det er lenge siden det har vært like mange romskipspill under utvikling som det er nå for tiden, fra storspill som Star Citizen og Elite: Dangerous til indie-titler som Enemy Starfighter og Rogue System. De fleste av dem ser ut til å få en eller annen form for VR-støtte.

Siste fra forsiden