Anmeldelse

Eve Online

Det er på tide å rette blikket mot stjernene og drømme seg ut i det store rom. En galakse venter på deg, og et romskip er gjort klart for din avreise. Her har du muligheten til å skape deg en ny identitet, treffe nye mennesker og forhåpentligvis tilføre noen positive tall til kontoen.

Side 1
Side 2
Side 3

Eve Online, et massivt onlinespill utviklet av det Island-baserte selskapet CCP, tar deg med til det store intet sammen med tusentalls andre spillere verden rundt. På mange måter er Eve Online en slags Internett-versjon av det klassiske Elite, selv om det ikke helt greier å fange en tilsvarende atmosfære. Eve Online er et spill som lider av mangler og uoppfylte forhåpninger, men som likevel skinner av potensiale og tidvise høydepunkter.

Godt førsteinntrykk, men en vanskelig start
Vi tar det fra begynnelsen, og begynnelsen i et onlinespill betyr å skape sin nye identitet. Her kjører Eve hele linjen ut, og gir deg en myriade av alternativer å velge mellom. I spillverdenen er du mer eller mindre kun representert som et bilde, og du vil aldri kunne se den personen du spiller. Du bemanner alltid et eller annet romskip, og derfor kan spillet føles litt upersonlig og usosialt. Likevel må du skape et portrett til figuren din, og her lar Eve deg forme utseendet akkurat slik du vil ved hjelp av en rekke innstillinger. Her velger du ikke bare farge på øynene dine, men også formen og hvor de er plassert i ansiktet. Etter at det estetiske er unnagjort, tilegner du figuren din en av spillets fire raser, en skole du skal tilhøre og så videre. Såpass tidlig er alt egentlig et spill for galleriet, og dine valg har ikke spesielt mye å si for utviklingen. Eve skilter med et særegent og spesielt figursystem, noe vi kommer tilbake til om litt, men poenget ligger i at det du gjør i løpet av spillet har mer å si enn det du velger fra begynnelsen, noe som er tildels positivt.

Som rollespill feiler egentlig Eve temmelig mye, og bør egentlig karakteriseres som et online-romspill i stedet for et typisk rollespill. Du har ditt sett med egenskaper og attributter, men din figur utad i universet kommer dårlig frem. Du er og blir et romskip, og alle inntrykk andre spillere får av deg er hvordan ditt romskip ser ut, hvor mye penger du har i banken, og det du skiver i spillets chat-system. Det er upersonlig og kaldt, og oppfordrer ikke til sosialisering.

Å komme i gang med Eve er en kjelkete sak. For nybegynnere kan det kompliserte, men likevel svært funksjonelle grensesnittet oppleves som en trussel. Du blir riktignok tatt gjennom en hjelpsom tur bestående av tekst, men spillet setter deg aldri virkelig godt i gang og forteller deg heller ikke hva du burde gjøre for å bli en del av universet. Negativt eller ei, Eve krever egeninnsats og evne til å bryte isen for å komme til "kjernen". Ditt romeventyr begynner med en begrenset pengesum og et enkelt, men fungerende romskip. Universet i Eve er enormt, og ensomheten slår deg i ansiktet som en kald vind. Spesielt tidlig i spillet er det lett å bli fullstendig oppgitt over hvordan det slettes ikke føles som et Internett-spill, og målet ditt er svakt, om ikke i det hele tatt definert. I følge utviklerne skal en server kunne huse opp til hundre tusen spillere, og per dags dato er det som regel sjeldent mer enn fem tusen, noe som er en klar indikator på hvor livløst og ensomt det kan føles. Men greier du å holde tritt en stund, er det lysere tider i møte.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden