Såkalte mikrotransaksjoner har blitt en del av mange spill i ulike sjangere, men på MMO-markedet har det i stor grad vært et alternativ til å betale en månedsavgift for å spille. Konseptet er enkelt og greit at man betaler penger for visse gjenstander i spillet.
Eve Online, suksessen fra den islandske utvikleren CCP, er et massivt onlinespill som følger den tradisjonelle betalingsmodellen med å kreve en månedlig sum. Ifølge spillets offisielle blogg ønsker utviklerne nå å integrere et mikrotransaksjonssystem også.
Tett kommunikasjon
Blogginnlegget starter med å forklare at de nå har reversert det planlagte systemet for å kunne redisponere egenskaper mot betaling. Eve Online har et svært tidkrevende system for ervervelse av disse ferdighetene, og noen bruker flere år på å bygge en virkelig mektig spillfigur.
Islendingene hadde opprinnelig tenkt å la spillere betale ekte penger eller en formidabel sum digital valuta for å gjøre forandringer på tidligere trening, men dette har nå blitt forkastet etter sterk kritikk fra spillerne.
CCP har tidligere mottatt veldig mye ros for å inkludere spillerne i ulike avgjørelser, og er en virkelig foregangsfigur på dette punktet. Det er også relevant for det neste momentet i bloggposten, som går på at de nå innfører mikrotransaksjoner.
– Ingen fordeler
De presiserer umiddelbart at det nye systemet på ingen som helst måte skal gi noen praktiske fordeler eller ødelegge den nåværende balansen med tidsbruk kontra styrke. I stedet vil man kun kunne gjøre kosmetiske og overfladiske forandringer.
Utviklerne har ingen konkrete planer enda, men noen av gjenstandene de spekulerer i å ta betalt for er møbler i den kommende utvidelsen Incarna, utvendig dekorasjon av romskip og mulighet til å endre spillerportrettet. De nevner ingenting om den potensielle prisen på slike tjenester, men det er ingen grunn til å tro at det er snakk om store summer.
Bloggforfatter «CCP Zulu» sier at dette ikke skyldes grådighet:
– Det er viktig å presisere at innføringen av salg av virtuelle artikler ikke skyldes egoisme eller grådighet. Det blir færre og færre MMO-er der ute som ikke inkluderer mikrotransaksjoner, og de som ikke gjør det dør sakte ut. Å by på flere forretningsmodeller lar oss by spillerne på tjenester de ønsker å bruke penger på, samtidig som det stiller oss bedre rustet til svinginger i markedet.
Den neste av Eve Onlines ekstrapakker, Incarna, planlegges utgitt til sommeren neste år.
Lurer du på hvilke andre spill som kommer ut fremover? Ta en titt i Spillkalenderen!