Final Fantasy-spillene regnes av mange som kongen på haugen hva japanske rollespill angår, og det tolvte spillet i serien har allerede fått svært god kritikk av de som har tittet på den japanske utgaven. Nå er det klart at vi må vente helt til neste år før vi får spillet i Europa.
Final Fantasy XII følger en ung foreldreløs som heter Vaan, som drømmer om å forlate gatene i den store byen Rabanastre. En dag møter han Prinsesse Ashe, som er den eneste overlevende arvingen til tronen i landet. Sammen legger de ut på en stor reise gjennom fantasiverdenen Ivalice, og valgene de gjør kommer til å avgjøre verdens skjebne.
I motsetning til Final Fantasy XI er spill nummer tolv et tradisjonelt rollespillepos for én spiller. Spillet kommer imidlertid med flere nyheter for serien, slik som et nytt kampsystem Square Enix kaller "Active Dimension Battle". Dette systemet gir spillerne mulighet til å bevege seg sømløst fra utforskningsdelen av spillet til kampsekvensene.
Dette vil også si at du får se fiendene før de angriper (i motsetning til i tidligere spill i serien, hvor spillerne kunne bli overfalt når som helst uten å få noen som helst mulighet til å forberede seg eller unngå angriperne). Hvert monster har sitt eget territorium og bevegelsesmønster, og noen av dem vil la spillerne være i fred med mindre de blir provosert. Andre vil kjempe seg i mellom eller angripe svakere monstre for å få seg middag.
Square Enix lover hauger av sideoppdrag og skjulte områder, en mengde eksotiske monstre, og en filmatisk presentasjon med et episk lydspor. PS2-eiere har med andre ord god grunn til å glede seg til spillet lanseres tidlig neste år.