Om du ikke har hørt om Eugene Jarvis, er sjansene i det minste store for at du har hørt om ett eller flere av spillene hans. Denne sympatiske amerikaneren startet sin spillutviklerkarriere hos det amerikanske selskapet Williams, som etter stor suksess som produsent av flipperspill ville inn i det lukrative arkadespillmarkedet i 1980.
Jarvis sitt debutspill, det sideskrollende skytespillet Defender, regnes som en av historiens største spillklassikere, og er i tillegg et av de arkadespillene som har tjent mest penger gjennom tidene. Gameplayet var enkelt, men utrolig finslipt og elegant, og Defender har fortsatt en enorm tilhengerskare.
Det neste storspillet Jarvis utviklet var Robotron: 2084, et skytespill der du så handlingen ovenfra og kontrollerte en mann som var fanget på en serie skjermer fulle av monstre, som alle siktet seg utrettelig inn på posisjonen hans. Ved å bruke den ene joysticken til å skyte med og den andre til å bevege seg med, introduserte spillet et helt nytt kontrollsystem, hvor spilleren kunne bevege seg en vei og samtidig skyte en annen.
Robotron ble også en massiv suksess, og sent på åttitallet fulgte Jarvis opp med en enda mer actionfylt etterfølger, Smash TV. Alle disse tre spillene er å finne i spillsamlingen Midway Arcade Treasures, som kan kjøpes til PC, Xbox, GameCube og PS2. På nittitallet stod Jarvis bak bilspillene i Cruis'n-serien (Cruis'n USA, Cruis'n World og Cruis'n Exotica), som har blitt den bilspillserien som har tjent mest penger i arkadehallene.
I dag jobber Eugene Jarvis i sitt eget spillstudio, Raw Thrills. I 2004 lanserte de to spill for arkadehallene, nemlig Target: Terror og The Fast and the Furious. Begge spillene har gjort det godt på markedet, på tross av at arkadespillscenen ser ut til å være i ferd med å dø ut. For øyeblikket utvikler Raw Thrills to spill; Target: Terror 2 og et motorsykkelspill basert på "full-motion"-teknologi.
Nå blir Eugene Jarvis belønnet for sin innsats for spillindustrien ved å motta den femte årlige prisen for "Lifetime Achievement" fra den internasjonale spillutviklerorganisasjonen, IGDA. Dette regnes som den mest prestisjefylte prisen i spillindustrien, og den har tidligere blitt gitt til Mark Cerny, Gunpei Yokoi, Yuji Naka og Will Wright.