Etter hvert som vi har fått se mer og mer av No Man's Sky har brikkene rundt spillet falt på plass. Fra en diffus avsløring i 2013 og frem til nå har lovnaden om et massivt univers med tilfeldig genererte planeter, planteliv og skapninger blitt mer troverdig, og spillsystemer har begynt å falle på plass.
IGN greide å kapre spillregissør Sean Murray for en robust demonstrasjon av spillet nylig. Resultatet ser du i videoen ovenfor.
I videoen ser vi Muray utforske en tilfeldig valgt planet, der han observerer nye arter og plukker opp ressurser. Vi får også se hvordan man kan selge gjenstander man finner for spillvalutaen units, og blir fortalt at man kan ta sikte på å kjøpe bedre romskip som gjør det mulig å utforske mer av verdensrommet om man sparer nok.
Ellers er det mulig å bruke units på å kjøpe seg nye hjelpemidler, oppgradere våpen eller romskipet og annet. Dør man mens man utforsker planeter, mister man alle gjenstander som man ikke har lagt i lageret sitt, før man får nytt liv igjen.
Låner «wanted»-systemet fra GTA
Som vi fikk se i E3-demonstrasjonen under Sonys konferanse har utviklerne også lagt inn våpen og skyting, men det understrekes at det ikke er nødvendig å drepe for å holde seg i livet. Murray demonstrerer likevel hva som skjer dersom man får blod på tann, etter å ha blitt plaget av en geit.
Med ett får han en prikk øverst i høyre hjørne, noe som signaliserer at han nå er ettersøkt av en robotrase kalt Sentinel, ikke ulikt hvordan man drar på seg politioppmerksomhet i Grand Theft Auto-spillene av drap eller vill skyting. En Sentinel-robot dukker opp for å kvitte seg med Murray, men utvikleren klarer å holde seg i live en stund. Til slutt må han gi tapt, etter å ha terget på seg litt for mange roboter.
No Man's Sky har ingen lanseringsdato ennå, men skal komme samtidig på PlayStation 4 og Windows.
Det vil ta fem milliarder år å besøke alle No Man's Sky-planetene »