Anmeldelse

Star Wars Outlaws

Et godt åpen verden-eventyr som kunne turt å satse litt mer

Star Wars: Outlaws er et forfriskende avbrekk fra seriens sedvanlige oppheng i lasersverd og mas om «the force».

Ubisoft Entertainment

I kjernen er Star Wars nesten en tradisjonell fortelling om godt mot ondt. Merkevaren er mest kjent for sine snille jedi-riddere og deres slemme motpart som svinger lasersverdene sine mens de bruker en usynlig kraft til å manipulere omverdenen og få det som de vil.

Derfor var det forfriskende da Disney slapp serien Andor i 2022. Serien har mer grånyanser enn det meste annet fra Star Wars-universet, og viser krigen fra bakkenivå med en hovedrolle uten magiske evner.

Valget mellom godt og ondt har ingen sentral posisjon i Star Wars: Outlaws. For en dusørjeger ligger lojaliteten der egen vinning er størst.

På rømmen

Spillets handling foregår i kjølvannet av filmenes femte kapittel, The Empire Strikes Back. Imperiet kontrollerer det meste, og det går bare sånn passe med opprørerne som kjemper for demokrati i galaksen.

Dette angår imidlertid ikke dusørjegeren, Kay Vess som bor i Canto Bight. Hun er opptatt med å tjene til livets opphold ved å ta på seg smugleroppdrag og annen småkriminell aktivitet. Det neste brekket vil gjøre oss rike, er en filosofi hun stadig gjentar for seg selv og kjæledyr/kompanjongen Nix.

SE SÅ SØT NIX ER!!
Håvard Ruud/Gamer.no

På starten av spillet får Kay nyss om en stor, men risikabel jobb. En storkar ved navn Sliro har skapt seg en formue gjennom det kriminelle syndikatet Zerek Besh. Denne formuen vil flere ta del i, og Kay settes til å infiltrere og tømme bankhvelvet hans. Det liker naturligvis ikke Sliro dårlig, og når jobben går skeis, sørger han for en intergalaktisk etterlysning av Kay som blir sendt på rømmen til andre hjørner av galaksen for å sette sammen en bande med mål om å lykkes på andre forsøk.

Svik og bedrag

Det er imidlertid mange om det kriminelle benet i dette spillet, og flere grupperinger kjemper om kontroll på de illegale pengestrømmene. Som freelance-kriminell kan Kay fritt velge hvem av tre syndikater hun vil innynde seg med. En av kjernemekanikkene i Star Wars: Outlaws er rivaliseringen mellom disse syndikatene. Gjør du en jobb for én gjeng, kan du nesten garantere at du blir upopulær hos en annen.

Med godt renommé hos en gjeng får du bedre betalte jobber, rabatter fra affilierte forhandlere og fri tilgang på områdene deres. Har du imidlertid gjort deg upopulær, vil du bli kjeppjaget.

Dynamikken i rivaliseringen er ganske interessant. Om du for eksempel har fått i oppdrag av Crimson Dawn å spionere på Hutt-syndikatet, får du ofte muligheten til å sladre til Hutt-ene, om du heller vil være populær der. Dette «reputation»-systemet gjør også en god jobb med å bygge oppunder illusjonen om at man er en dusørjeger som er mest interessert i egen agenda: frihet og feit lommebok.

Pew, pew, pew!
Håvard Ruud/Gamer.no

Det er så mye svik, bedrag og plot-twists i oppdragene at det nesten er utmattende. Om du ikke har bestemt deg for hvor lojaliteten din ligger, kan disse valgene gi litt hodebry. Jeg fant aldri én gjeng jeg hadde lyst til å være godt likt av, og de er alle ganske problematiske og vanskelig å sympatisere med. Samtidig vil jeg jo være godt likt, men kan ikke være det av alle samtidig.

Dessverre påvirkes spillets gang i liten grad av hvilket syndikat du er på godfot med. Du får ikke sprade inn i områdene deres, men dialogen med syndikatlederne er tilsynelatende ikke påvirket av din standing hos grupperingen. Dette er dog ikke unikt for Star Wars: Outlaws.

Galaksen for dine føtter

Massive Entertainment skryter av at dette er det første åpen verden-spillet satt i Star Wars-universet. Om du, som meg, avstår fra å bruke «fast travel», kommer du til å bruke mye tid på rommopeden din mens du suser gjennom omgivelsene mellom oppdrag.

I god åpen verden-stil, er det en drøss av ting å finne på i dette spillet. I byene kan du stadig plukke opp hint om skatter som befinner seg i usentrale strøk ute i landskapet, du får rop om hjelp fra bønder som angripes av pirater, eller du kan bryte deg inn i imperiebaser for å stjele teknologi. Du kan óg spille på hest eller gamble bort pengene dine i et poker-aktig kortspill. Historien varer i rundt 20 timer, men om du vil gjøre alt dette spillet har å by på kan du nok belage deg på å bruke mye, mye mer.

Det er mektig å fly inn for landing i dette spillet.
Håvard Ruud/Gamer.no

Romfart går det også en del tid til, da historien tar deg på kryss og tvers til diverse planeter. Omgivelsene er lekre og varierte, men jeg må si at jeg ikke imponeres voldsomt av grafikken generelt. Særlig ansiktsanimasjonene er stive og tidvis direkte dårlige. Ytelsen har også innimellom vært skuffende i testperioden, og spillet har krasjet flere ganger. Vi har testet spillet på PlayStation 5, og har sett mye bedre grafikk og ytelse i tilsvarende spill tidligere, for eksempel Horizon: Forbidden West.

Småproblemene ødelegger ikke for totalopplevelsen, og det kommer sikkert en dag en-patch som retter på disse tingene.

En usjarmerende ting ved dette spillet er at Ubisoft gjemmer et oppdrag bak sesongpass. Dette er altså et oppdrag som er tilgjengelig fra første dag for de som kjøper en av de dyre versjonene av spillet eller sesongpasset. Det er smålig og ekkel praksis.

Spis laser, scout trooper!
Håvard Ruud/Gamer.no

Sniking og blasting

Kay er som sagt ikke utstyrt med lasersverd og magiske krefter. Hun har «bare» en laserpistol, litt granater og romvesen-hunden Nix til å komme seg opp og fram i verden.

Sniking og minimalt med konfrontasjon er nesten alltid et alternativ og nøkkelen til suksess. Det er dog vanskelig å gjøre oppdragene helt uten å bli spottet. Da kommer laserpistolen godt med.

Flere sekvenser av spillet føles som en slags hybrid av Assassin’s Creed og Uncharted. Mange oppdrag sender deg på klatretur inne i enorme krasjlandede romskip eller store imperiefort. Det kan se ut som Kay har lært en og annen ting om både klatring og skyting fra Nathan Drake.

Det kan virke som Kay har fått klatrekurs fra Nathan Drake.
Håvard Ruud/Gamer.no

Utover omdømmesystemet med syndikatene, er det i grunn lite revolusjonerende å spore ved dette spillet. Men det fungerer bra, og spillet er engasjerende og spennende for de som liker de ovennevnte spillene.

Konklusjon

Star Wars: Outlaws er et forfriskende avbrekk fra seriens sedvanlige oppheng i lasersverd og mas om «the force». Å spille som en småkjeltring kun utstyrt med kløkt og laserpistol er gøy, og åpner for et mer sjarmerende rollegalleri enn det vi ofte møter blant de litt mer pompøse jedi-ridderne.

Dette er imidlertid ikke et spill som finner opp hjulet på nytt. Det bygger på mange kjente formler, og ser ut til å hente mye inspirasjon fra Uncharted-spillene i måten det spilles på. Sniking er som regel et alternativ, men det ender ofte i skuddvekslinger fra dekke til dekke som ligner på de i PlayStation-serien.

Systemene med rivaliseringen mellom de forskjellige kriminelle nettverkene er en artig vri, men vi skulle ønske at valgene man tar får større konsekvenser for framdriften.

Massive Entertainment har kokt ihop et godt åpen verden-eventyr, med en historie som engasjerer med sine mange sjarmerende karakterer og uventede vendinger. Her ligger det mange timer med underholdning for fans av Star Wars og åpen verden-eventyr.

Star Wars: Outlaws lanseres på Windows, PlayStation 5, Xbox Series X/S 30. august. De som har forhåndsbestilt kan spille allerede fra i morgen, 27. august.

7
/10
Star Wars Outlaws
Ingen revolusjon, men et godt åpen verden-eventyr.

Siste fra forsiden