I 2002 oppdaget noen brukere på GameFaqs noe merkelig i Super Mario 64. De fant en mynt. Men denne mynten var ikke som alle de andre 191 myntene i verdenen Tiny-Huge Island.
Mynten befant seg nemlig under bakken, og var tilsynelatende umulig å få tak i.
Utnyttet feil i spillet
Mynten ble oppdaget ved en «glitch» hvor kameravinkelen «gikk gjennom veggen», og mynten åpenbarte seg under bakken. Siden da har folk stanget hodet i veggen for å finne en metode for å få tak i «den umulige mynten». I over et tiår virket det som at mynten skulle forbli uberørt.
Nylig meldte imidlertid nettstedet Kotaku at en bruker ved navn pannenkoek2012 har fått tak i mynten, og lastet opp en video på Youtube for å bevise det.
I beskrivelsen av videoen forklarer pannenkoek2012 hvordan han fikk tak i mynten.
– Når man svømmer sidelengs ut av et vann, kan man utføre et hopp i én av bildeoppdateringene. Ved å utnytte dette, og gjøre et luftspark kommer man seg helt fram til mynten, og får tak i den, forklarer pannenkoek2012.
Mynten ble hentet ved hjelp av et verktøy som tillater å bevege seg framover bilde for bilde, men pannenkoek2012 mener det skal være mulig å få tak i mynten uten disse verktøyene. Med tanke på at man må utføre hoppet på én trettidel av et sekund krever nok det enorme mengder trening.
Det er spekulert i om mynten ble oversett av programmererne av spillet, og at den i utgangspunktet ikke skulle være der.
Gamle spill går ikke av moten. For litt over to uker siden satte speedrunneren CosmoWright ny verdensrekord i The Legend of Zeda: Ocarina of Time.