Sniktitt

– Er PC-en død som spillplattform?

Spill- og maskinvare-gigantene om framtida

PC Gaming Alliance la tirsdag fram deres versjon av PC-spillingens framtid.

LEIPZIG (Gamer.no): I det som knapt kan beskrives som noe annet enn en graf- og statistikk-bonanza tok PC Gaming Alliance for seg hvordan markedet ser ut akkurat nå. Selv om organisasjonen ikke er mer enn noen få måneder gammel, er den fylt med mange av de mektigste selskapene innen feltet, og navn som Nvidia, Dell, Microsoft, Epic, Activision, Blizzard, AMD og Intel har alle gått inn under denne paraplyen. Alliansens leder, Randy Stude, var imidlertid klinkende klar på hva som er hensikten med denne sammenkomsten:

Randy Stude fra PC Gaming Alliance under tirsdagens foredrag. (Foto: Kent William Innholt/Gamer.no) Vis mer

– PC Gaming Alliance dreier seg om en gruppe med selskaper som har kommet sammen for å ta en lederrolle overfor PC-en som plattform. Vi ønsker å være med å styre hvilken vei PC-spilling beveger seg i fremtiden, fortalte han.

På presentasjonen alliansen holdt tirsdag var det først og fremst forskningen deres som havnet i søkelyset. Stude kunne fortelle at planen er å offentliggjøre en årlig rapport om hva som er status for PC-spill-industrien, og at denne vil foreligge om få måneder – men allerede nå kunne alliansen by på en rekke tall og resultater.

Det er verdt å gjøre oppmerksom på at de fleste av tallene som følger kommer fra en organisasjon med klare egeninteresser i markedet undersøkelsen beskriver. Likevel virket panelet, med Epic Games' Mark Rein og en asiat vi ikke fikk navnet på, oppriktige i sine forsikringer om at estimatene og regnestykkene er av det konservative slaget.

Men PC-en var ikke død

– Hvor mange her har hørt folk snakke om at «PC-en som spillplattform er død», ville Stude vite. Mange nikket bekreftende, som Stude regnet med.

– Vi er her for å spørre om den virkelig er død. 70% av utviklere arbeider akkurat nå med et PC-spill. Riktignok er det en del av dem som jobber med PC-utgaven som en av flere plattformer, men poenget her er at utviklerne ikke har forlatt plattformen. Til det er den for levedyktig.

Stude viste så til hvordan volumet av PC-er utklasser all konkurranse.

"Utviklerne har ikke forlatt PC-plattformen. Til det er den for levedyktig."
Randy Stude, PC Gaming Alliance

– Det er mulig dere har hørt dette fra før, men det ser altså ut til at vi innen året er omme vil ha passert én milliard datamaskiner på verdensbasis. Innen 2015 anslås tallet å være to millarder.

Hvor antar man at denne nye milliarden med PC-brukere vil komme fra?

– Mange av våre alliansepartnere ser eksplosiv vekst kvartal for kvartal i land som Kina og Korea, og det er klart at disse og andre asiatiske land er sentrale kilder til nye brukere.

Spørsmålet er hva slags spill disse nye spillerne vil henvende seg til for underholdning. En plansje kommer opp med noen forslag, som inkluderer Battlefield Heroes og Quake Live. Men Stude vil videre.

Les også
Actionrollespill utsettes

– Når det gjelder vanlig butikksalg av spill i årene fremover, tror vi tendensen vil være flat og stabil. Samtidig tror vi digitalt distribuerte vil vokse stadig mer.

Asia størst

Stude viser nå flere plansjer for å demonstrere hvordan markedet fordeler seg for øyeblikket. I følge alliansens estimater står det nord-amerikanske markedet for 2,67 milliarder dollar i omsetning, mens markedet de beskriver som Europa, Afrika og Midt-Østen til sammen havner på 3,50 millarder dollar. Men kanskje mest overraskende for oss i vesten er PC-spillsalget i Asia og Oseania, som overgår begge de andre markedet i alliansens undersøkelse, og ender opp på 4,22 milliarder dollar.

Mark Rein fra Epic Games ønsker en enklere standard for systemkrav. (Foto: Kent William Innholt/Gamer.no) Vis mer

– Alt i alt snakker vi om et PC-spillmarked verdt omtrent 11 milliarder dollar, oppsummerer Stude, noe som brått høres mindre imponerende ut når han utdyper med å fortelle at det totale videospillmarkedet er estimert å ende opp verdt omtrent 57 milliarder dollar i 2008.

Det er med andre ord snakk om anslagsvis 46 milliarder dollar som tilhører konsoll- og håndholdtmarkedet på verdensbasis i 2008. Alliansen mener imidlertid at det er et sentralt tall som vanligvis overses når denne typene regnestykker settes opp – og det er maskinvaresalg.

– Maskinvare omsetter etter våre estimater for rundt 30 milliarder dollar i år, for PC-spill-baserte kjøp. Dermed havner PC-spill-bransjen totalt på 41 milliarder dollar.

Stude og PC Gaming Alliance mener dette gir et langt bedre bilde av den økonomiske virkeligheten enn om man ser utelukkende på spillsalget.

Roy Taylor fra Nvidia ønsker imidlertid å klargjøre hva de ønsker med disse tallene.

– Vi gikk mange runder frem og tilbake, også med eksterne analyseselskaper, før vi endte opp med disse tallene, som representerer hva vi alle følte oss komfortable med å offentliggjøre. De er imidlertid ment som et utgangspunkt for diskusjon. Om få måneder vil vi tilgjengeliggjøre en mer detaljert rapport om maskinvare og programvare.

En felles standard for systemkrav i spill

Et annet inititiativ fra alliansens side er et initiativ for å forenkle virkeligheten for brukerne når det gjelder å finne ut om maskinen deres er rask nok til å kjøre spill A eller B. Ideen er å etablere en spesifikasjon av hvor godt en gitt PC må kjøre en rekke kjente spill for å godkjennes – og om du har en slik PC vil du kunne være trygg på at alle spillene som krever samme spesifikasjon også vil kjøre tilfredsstillende.

Epics Mark Rein var tydelig rundt dette:

"Man ville ikke forvente å kjøpe et nytt spill på konsoll og ende opp med noe som hakket og slet seg gjennom 15 bilder i sekundet."
Mark Rein, Epic Games

– Det vi ønsker er at folk skal kunne gå i butikken og si at de ønsker å kjøpe en PC for å spille på den, og at de skal være trygge på at det de får er tilfredsstillende for nettopp det formålet. Vi vil ikke at du skal måtte tenke på én og én tittel her, men at du skal føle deg trygg på at det vil passe til en hel flokk med spill.

Ideen er imidlertid ikke å kreve at alle må ha en dyr super-PC hjemme, forklarer Rein.

– Det er klart at det vil være forskjell på maskiner også fremover, men ideen er altså at selv om du har en forholdsvis enkel maskin, så skal det være slik at så lenge den oppfyller kravene til spesifikasjonen vår, så skal du få en ordentlig, glimrende spillopplevelse.

Det kan late til at noe av inspirasjonen til dette foretaket har vært å finne hos konsollene.

– Man ville ikke forvente å kjøpe et nytt spill på konsoll og ende opp med noe som hakket og slet seg gjennom 15 bilder i sekundet, og på samme måte ønsker vi at du ikke skal kunne kjøpe en «spill-PC» uten å samtidig vite at du får den opplevelsen du er ute etter når du kjøper et nytt spill.

Avsluttende tanker

Det ser ut til at PC Gaming Alliance fortsatt har mye forskning å gjøre og mange tiltak å sette i verk i månedene og årene som kommer, men en ny forskningsrapport kommer i alle fall til høsten. Som nevnt er det naturlig å se på kilden når man skal tolke tallene som legges frem for disse markedene, men om inntrykket representantene fra alliansen gav tirsdag er noe å gå etter, er det en forholdsvis fattet og fornuftig forsamling som har gått sammen for å forene krefter for PC-ens sak.

Det er hevet over enhver tvil at disse selskapene har økonomiske motiver for å gjøre PC-spilling større. Men med tanke på at PC-en, blant annet i kraft av å være en nær ikke-proprietær plattform, fortsatt er en av de mest dynamiske spillplattformene som finnes, er det lett å tenke at litt mer fokus på PC-spilling bare kan være et gode.

Kommentarer (35)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
ATWindsor
17 år siden

Jeg synes det virker som denne alliansen starter bra, det med en felles standard for hvilke PCer som holder er en god ide. La oss håpe de får til det de prøver på.

 

AtW

MrLeftfield
17 år siden
Jeg synes det virker som denne alliansen starter bra, det med en felles standard for hvilke PCer som holder er en god ide. La oss håpe de får til det de prøver på.

 

AtW

 

høres supert ut, men jeg ser allerede mindre "bumps on the road". Forskjellige bruke vil ha forskjellige krav til opplevelsen. Spillselskapene vil syns at 30fps er helt ok, entusiastene vil syns at 60fps er "the way to go", dermed blir hele standariseringen litt vrien, syns jeg.

 

MEN jeg syns de tenker i riktig retning. Å kjøpe seg ny PC hvert halvtår er rett og slett idioti og man går glipp av en stor andel av spillere(siden de ikke gidder å kjøpe ny HW for å matche sine behov så hyppig). Om de finner en god løsning på dette, er det bare bra :) Jeg har en følelse HW produsentene blir litt irriterte på det forslaget dog (selvom nVidia og Intel er med), de får liksom ikke solgt like mye hardware som de gjør nå per dags dato.

ATWindsor
17 år siden
Jeg synes det virker som denne alliansen starter bra, det med en felles standard for hvilke PCer som holder er en god ide. La oss håpe de får til det de prøver på.

 

AtW

 

høres supert ut, men jeg ser allerede mindre "bumps on the road". Forskjellige bruke vil ha forskjellige krav til opplevelsen. Spillselskapene vil syns at 30fps er helt ok, entusiastene vil syns at 60fps er "the way to go", dermed blir hele standariseringen litt vrien, syns jeg.

 

MEN jeg syns de tenker i riktig retning. Å kjøpe seg ny PC hvert halvtår er rett og slett idioti og man går glipp av en stor andel av spillere(siden de ikke gidder å kjøpe ny HW for å matche sine behov så hyppig). Om de finner en god løsning på dette, er det bare bra :) Jeg har en følelse HW produsentene blir litt irriterte på det forslaget dog (selvom nVidia og Intel er med), de får liksom ikke solgt like mye hardware som de gjør nå per dags dato.

 

Entusiastene klarer vel seg like bra som i dag om de trenger mer framerate, det er jo mer for mennen i gata at dette systemet er nyttig, så jeg ser ikke på det som et kjempeprodukt.

 

AtW

vikingkylling
17 år siden

Jeg gir blaffen i ting som fps, bloom, volumetric fog, dx10 hva hva det nå heter alt sammen. Jeg bryr meg kun om to ting: At det flyter jevnt og ser brukbart ut. Resten er uinteressant. Et slikt system vil være perfekt da det gjør det svært enkelt å se hvor bra spill vil fungere på PCen min. :)

cmyrland
17 år siden

Hmsk. Sånn som jeg ser det, bør utviklerne se mot Wii og bli inspirert der, i stedet for å hele tiden skulle ri på den feteste grafikken. Vi må se på at de aller, aller fleste som kjøper ny PC i dag, kjøper en bærbar. Derfor bør PC-spill også rettes mot bærbarsegmentet, og grafikkjaget bli litt dempet. Vi vet vel alle hvor vanvittig lite grafikk har å si dersom gameplayet er sugent eller knallbra. La konsollspill være konsollspill, og se på hva PCen har som de andre konsollene ikke har: Portabilitet (bærbare pcer), stor mulighet for individualisering av kontrollere i form av tastatur, mus, joystick og gamepad.

 

Selv jobber jeg i en el-butikk, og det er ikke vanskelig å se hva som selger mest: The Sims 2. Dette har vært en gedigen salgssuksess for ett spill på PC som konsollene ikke kan matche, kanskje bortsett fra Mario hos Nintendo. PC-spill-utviklerne må se mot de nye brukerne, ikke nødvendigvis de mest hardbarka gamerne. Gamere er gamere og så lenge produsentene tilbyr the latest and greatest vil de flyte med.

 

PCen, med den bærbare versjonen i hovedsetet, må se mot spillbarhet, underholdning ikke bare for de hardcore gamerne, men også barn, tenåringsjenter og voksne, slik som nintendo har gjort med sin Wii og DS. Å kjøpe en PC er, som kjent, langt dyrere enn å kjøpe en spillkonsoll, derfor må fokuset på ressurskrevende spill flyttes mer i retning av ressursvennlige spill, noe som gjør at en bærbar PC kan holde som spillplattform i tre-fire år. Realiteten er at mange folk kjøper én billig, bærbar PC for å gå på nett, og én spillkonsoll for å spille. Hvorfor? Fordi spillene til PC jevnt over krever for mye av den billige laptopen, og det kan være knotete å få til.

 

Valve, som forøvrig ikke er med i denne alliansen, gjorde stor suksess med HL2 på PC, blant nnet fordi det var spillbart (og så rimelig greit ut) på svært mange PCer. Fokuserer Valve på grafikk, og da mener jeg på samme måte som f.eks. Crysis? Nei. Når du tenker på HL2 tenker du et estetisk vakkert spill, ja, men du husker det mest pga historien, utfordringene og at det var morsomt å spille. Veien å gå videre er en langt bedre hardware-detection under installasjonen, og en langt mer tolerant grafikkmotor som lar seg kjøre på tre år gammel mobil hardware, samt at man burde være i stand til å installere spill uten å måtte foreta så mange tastetrykk. Folk liker ikke tastetrykk. De tror de kan få virus av det. Folk burde kunne poppe inn CDen de kjøper i butikken, få spørsmål om de vil installere spillet, si "ja", og dett var dett. Man skal ikke måtte bla seg gjennom stygglange EULAer etc, det gjør alt så tungvint.

 

Mine råd til spillbransjen blir oppsummert som:

 

1) Sats på mindre ressurskrevende spill, typ Wii og DS.

 

2) Sats på enklere installasjonsprosedyrer uten spy frem EULAene på rekke og rad. Brukeren skal kun si ja til å installere, og være ferdig med det.

 

3) Se mot andre segmenter enn hardcore-gamere. Barn, tenåringsjenter og voksne er et enormt, ubenyttet marked i PC-land. Nintendo klarer det.

 

4) Digital distribuering er genialt, og er et konsept som så absolutt bør videreføres. Steam er genialt, men trenger seriøs konkurranse.

 

5) Drit i å kjempe mot X360 og PS3. Er det noen som husker Monkey Island og The Neverhood? DET er PC-spill, så kan Halo være Halo.

 

6) Gjør PCen familievennlig og MORSOM å spille på, ikke alt må være kræsjbombang!

Siste fra forsiden