Hva har bilprodusenter som Honda og BMW til felles med luksusmerker som Gucci, Ralph Lauren og Louis Vuitton? Vel, blant annet har de alle funnet ut at e-sport er en bransje verdt å investere i.
Det er naturligvis en haug av grunner til at markedsavdelingen hos tradisjonelle merkevarer har innsett bransjens potensiale. Personlig tror jeg at en av de aller mest fremtredende grunnene er tilgangen på en ellers relativt utilgjengelig demografi. Unge og ressurssterke mennesker med en trang til å skrolle forbi annonser.
Så hva er det som gjør akkurat denne folkemengden attraktive for slike bedrifter? Et håp om å virke moderne for en «woke» generasjon? Et håp om at disse menneskene en dag får seg høyt lønnede stilinger og allerede har en relasjon til merkevaren fra e-sporten? Det har jeg ikke svaret på, og jeg er ikke sikker på om de har det selv.
'En ting er iallfall sikkert – det er noe som gjør denne demografien utrolig attraktiv. Siste tilskudd i sponsorenes verden innenfor e-sport? Kryptobørser.
LES OGSÅ: Sertifisering for å jobbe innen e-sport? Nei takk
Alt er større i USA
At det er mye penger involvert i e-sport er ingen nyhet. Likevel skapte det en rekke overskrifter da New York Times annonserte verdien av sponsoravtalen mellom den nordamerikanske organisasjonen TSM og kryptobørsen FTX. En tiårs-avtale verdt hele 210 millioner dollar. Nå er imidlertid denne kryptobørsen en av verdens mest verdifulle, skal vi tro Wall Street Journal, med en verdsetting på 18 milliarder dollar. Likevel. Det er snakk om 210 millioner dollar for én sponsoravtale.
Nylig har FTX dessuten annonsert et samarbeid med den nordamerikanske League of Legends-ligaen LCS. Enhver LCS-sending vil fra nå og syv år fram i tid ha ulike innslag fra FTX. Den tidligere utilgjengelige demografien som ser på e-sport, har nå seter på første rad til kryptobørsen. Enten de vil eller ikke.
LES OGSÅ: Er det slik vi skaper en bærekraftig, lokal grobunn for e-sport?
Isolert sett vil jeg ikke si at kryptobørsenes inntog i e-sporten er problematisk. Inntoget består av store, langsiktige avtaler som kan sikre både drift og vekst hos organisasjoner og mediehus. Dette var blant annet noe av det den norske kryptobørsen MiraiEx understreket i sin pressemelding om deres samarbeid med den norske organisasjonen Vanir. Jeg syns det er flott at slike aktører ser muligheten til å bidra til å løfte norsk e-sport.
Det jeg stiller spørsmålstegn ved er hvorvidt vi har vurdert konsekvensene av inntoget, med alt det som ofte følger med tilgangen på uregulerte penger. For det er jo det kryptovaluta er, iallfall om vi skal tro kompetansehuset PwC.
Finfluensere, meme coins og uregulerte pengespill
TikToks enorme popularitet har blant annet gitt oss såkalte «finfluensere», en forkortelse for mer forklarende finansinfluensere. En ubeskyttet tittel i vekst som i all hovedsak består av tips til aksjer og kryptovaluta, vervelinker og lovnader om økonomisk uavhengighet gjennom tre enkle steg.
Ja, jeg overdriver for dramatisk effekt, men vi skal ikke lenger tilbake enn i slutten av juli for å finne eksempler på hva som kan skjule seg bak slike brukere, som for eksempel da Finansavisen skrev om en finfluensers store bløff. De har åpenbart en enorm påvirkningskraft, og klarer å påvirke tusenvis av brukere til å kjøpe og selge både «stonks», «meme coins» og NFTs.
Hva med pengespill? Teknologien bak kryptovalutaer bringer naturligvis med seg både fordeler og ulemper når det kommer til både kasino-virksomhet og tipping. På den ene siden kan det gi både transparente prosesser, garanterte premier og generell trygghet for brukere. På den andre siden kan anonymiteten bidra til lyssky drift og skatteunndragelse. Dette gjelder selvfølgelig for pengespill med reell valuta også, men til en ulik grad.
Det er slike mennesker jeg vil unngå i kjølvannet av kryptobørsenes inntog i e-sporten. Det er slike mennesker jeg vil at vi forlater på perrongen. Milliardbeløpene som følger inntoget er fantastiske for e-sportens langsiktige vekst. At kryptobørsene ser potensiale for vekst i bransjen er kjempepositivt for oss alle. At vi som vier tid til e-sport sees på som en attraktiv demografi må vi nesten ta som et kompliment. Kanskje milliardbeløpene er verdt det, så lenge vi klarer å kaste ut fripassasjerene på kryptobørsenes inntog.
LES OGSÅ: Best av tre er det beste kampformatet i e-sport, Telialigaen