Tim Sweeney har vært en viktig røst i spillbransjen i 20 år, som grunnleggeren av stadig toneangivende Epic Games og en ivrig taler. Han deltar for øyeblikket på bransjesamlingen DICE Summit i Las Vegas, hvor blant annet David Jaffe har vekket oppsikt ved å rakke ned på historiefortelling i spill.
Epic-toppen var mer opptatt av å kommentere dagens mangfold i spillplattformer. Han påpekte at vi har tilgang til surfebrett, PC-er, smarttelefoner, Mac-maskiner, konsoller og nye håndholdte, og at det er for mange plattformer, ifølge Gamesindustry.biz.
– Med tiden kommer disse plattformene til å slipes ned til et konkurrerende antall, hvor man har kanskje tre vinnere totalt blant datamaskiner, spillkonsoller og smarttelefoner. Vi må forvente stort frafall, og både vinnere og tapere etter hvert som tar de rette avgjørelsene, spår veteranen.
Spennende fremtid
Epic Games har selv eksperimentert med ulike formater. Håndholdt-debuten Infinity Blade tok iOS-markedet med storm, og satte omsetningsrekord på få dager. De står også bak den suksessrike spillmotoren Unreal Engine, som brukes til mange spillplattformer. De er nok likevel mest kjent for PC- og konsollutvikling med spillserier som Unreal og Gears of War.
Sweeney ser ut til å ha stor tro på mange av de nevnte enhetenes teknologiske nyvinninger, og tror bevegelsesstyring a la Kinect og stemmestyring som Apples Siri kan bli viktig for spill fremover. Det samme går for skyspilling og håndholdtkonsollenes «augmented reality».
– Vi har bare utforsket overflaten. Det vi gjør med en iPad og iPhone i dag er begrenset av vår erfaring med datamaskiner, når en helt ny generasjon vokser opp med disse enhetene rundt seg, vil det lede til helt nye verdener. Industriens beste dager har fortsatt ikke vært.
Travel gjeng
Det amerikanske spillstudioet han driver har som vanlig mange baller i lufta. Det nyannonserte zombie-/byggespillet Fortnite er under full utvikling, uten at vi vet videre mye om det. De utvikler også Unreal Engine 4, som vi tok en titt på i fjor. Den skal etter sigende være klar om to år, og forventes å prege neste generasjons konsoll- og PC-spill.
Samtidig vet vi at gjengen i North Carolina har lovet å fokusere på Unreal-serien igjen snart. Rammeverket for Shadow Complex 2 har også blitt lagt, og vi har hørt rykter om hele tre nye Gears of War-spill.
Så gjenstår det å se hvilke konsoller Epic utvikler til i fremtiden, om Sweeneys spådommer viser seg å stemme.
Les også: Vår anmeldelse av Xbox 360-eksklusive Gears of War 3