Epic Games hadde en haug med Unreal Engine 5-nyheter å vise frem under årets Game Developers Conference. Under presentasjonen kalt State of Unreal viste utvikleren frem blant annet nye funksjoner for spillmotoren, et helt nytt byggeverktøy for Fortnite og diverse videoer som viser hvor spillgrafikk kan ta oss i fremtiden.
Du kan se presentasjonen i sin helhet i videovinduet øverst i artikkelen. Alternativt har vi samlet de viktigste nyhetene fra State of Unreal, som du kan kikke gjennom nedenfor.
Hellblade 2 - MetaHuman Animator
Ninja Theory bekreftet for snart tre år siden at det brukte Unreal Engine 5 for å bygge oppfølgeren til Hellblade: Senua's Sacrifice. Denne uka fikk vi se litt mer av hva teamet holder på med, spesielt knyttet til Unreal-verktøyet MetaHuman Animator.
Med MetaHuman Animator lover Epic å kunne gjenskape svært realistiske ansiktsuttrykk. Ikke bare det, men prosessen skal være så avansert at utviklere kan bruke et telefonkamera for å ta opp video og overføre det rett inn i spillmotoren.
Ninja Theory viste et eksempel på hva MetaHuman kan få til i videoen over.
Unreal Editor for Fortnite
Epic jobber med å utvide Fortnite fra ett spill til et helt økosystem. En stor del av den jobben skal muliggjøres med det utvikleren kaller Unreal Editor for Fortnite, et nytt verktøy som lar utviklere bygge og lansere helt nye spillopplevelser inne i Fortnite.
Her kan man benytte seg av alle gjenstander og elementer fra Fortnite, men bruke spillressurser som er vidt forskjellige fra den fargerike skytespillverdenen vi kjenner.
Unreal Editor for Fortnite er tilgjengelig for testing nå, i en offentlig beta via Epic Games Store.
Unreal Engine 5.2
Unreal Engine 5.2 er den neste store oppdateringen for den populære spillmotoren. Oppdateringen har ikke fått noen slippdato, men Epic avslørte litt av hva utviklere kan forvente når den kommer.
Blant nyhetene er en funksjon kalt Substrate, som gir brukere enda mer kontroll over hvordan gjenstander ser ut. 5.2-oppdateringen introduserer også det Epic kaller Procedural Content Generation Framework, som visstnok skal kunne generere vidstrakte og svært detaljerte omgivelser langt raskere enn det som har vært mulig før.
Videre skal samtlige av Epics markedsplasser for spillressurser – Unreal Engine Marketplace, Sketchfab, Quixel Bridge og ArtStation Marketplace – slås sammen i én butikk kalt Fab.com. Dette skjer en gang senere i år, men akkurat når er ikke bekreftet.
LES OGSÅ: Imponerende fan-trailer viser hvordan et Ringenes Herre-spill kunne sett ut i Unreal Engine 5 »