Epic Games Store vs. Steam

Epic: – Vi slutter med eksklusive avtaler om Steam gir utviklerne 88 % av salgsinntektene

Sterke ord fra Epic Games Store-sjefen, men ikke uten forbehold.

Epic-sjef Tim Sweeney i strupen på Steam.
Oficcial GDC, Wikimedia Commons, montasje Gamer.no

Epic Games-sjef Tim Sweeney forteller på Twitter at selskapet vil slutte å sikre seg eksklusive spill til Epic Games Store dersom Steam forplikter seg til å gi spillutviklerne 88 % av inntektene ved salg.

Per dags dato tar Steam-eier Valve en andel på 30 % av inntektene på spill som selges via Steam, mens konkurrent Epic Games Store tar kun 12 %. Riktig nok endret Steam modellen sin litt i fjor, ved å senke prosentandelen til 25 % etter at spillet har tjent inn 85 millioner kroner.

Sweeney utdyper hva han mener med «no strings attatched» i et knippe tweets etterpå.

– Spill skal kunne bruke hvilket som helst nettsystem, som venner og kontoer, spill skal kunne fungere sammen på tvers av plattformer og butikker. Butikken skal ikke ta en andel av inntektene på andre butikker eller plattformer (for eksempel hvis du spiller Fortnite på iOS og PC). Dersom man spiller spillet på flere plattformer skal det du kjøper på én plattform være tilgjengelig på andre steder, utdyper han.

Med disse ganske omfattende kravene er det svært lite sannsynlig at Steam velger å bykse på agnet til Sweeney, men det er en fin tanke.

De siste månedene har Epic Games Store sikret seg avtaler med utgiverhus som sikrer spillet en eksklusiv tidsperiode på plattformen. Spill som Borderlands 3, The Division 2 og Metro Exodus er alle kun tilgjengelige på nettbutikken, noe som har forarget en god del av PC-spillerne som er mest komfortable med å bruke Steam.

Epic Games Store har også fortsatt med å lokke inn kunder med gratisspill, samtidig som de har gått aktivt i strupen på Steam for særlig prosentfordelingen i inntektene på solgte spill.

LES OGSÅ: Microsoft, Nintendo og Sony undersøkes for abonnementstjeneste sine »

Ledige stillinger
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (27)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Randalf the Black
6 år siden

Tenk hvor fint det hadde vært om vi bare kunne valgt hvilke butikk vi ville kjøpt varene våre i..

bubba477
6 år siden

Lurer på om han faktisk hadde gjort dette på ordentlig.

barezell
6 år siden

Hadde vært gull med naughty dog spill på xbox også, men man kan ikke alltid få alt man vil :p

kodama
6 år siden

Hvordan skal man ta hva han sier seriøst når de gjør det motsatte? Og igjen den veldig forenklede defleksjonen av å bare se på ren prosentandel. Steam gjør da ganske mye for utgiverne for 30/25%. Kutt ut alt det der, som Epic Store har gjort og de vil nok måtte punge ut mer for å få reklamert på samme nivå. Dette forbeholdt at vi levde i en alternativ virkelighet hvor de ikke kjøpte opp ekslusivitet da.

Fnix
6 år siden

Er jo bare å la kunden ta regninga om det er dyrere å lansere spill på steam. Og som kunde tar jeg den gjerne, for skylargingen alene er verdt det.

Siste fra forsiden