Oppdatering 7. desember:Epic Games Store er åpen, og du kan utforske spillbutikkens utvalg via utviklerens nettsider. Foreløpig er utvalget ganske tynt, men flere spill vil ankomme hyllene snart.
Ved siden av å selge spill vil Epic Games Store også gi bort ett spill gratis annenhver uke. Først ut er Subnautica, som blir gratis fra 14. til 27. desember. Deretter står Super Meat Boy for tur, som kan plukkes opp mellom 28. desember og 10. januar.
Opprinnelig sak følger.
Epic Games avduket denne uken sine planer om å lansere sin egen digitale spillbutikk. Etter planen skal Epic Games Store lanseres snart, men en offisiell dato er foreløpig ikke satt.
Til å begynne med vil butikken tilby en håndfull spill for PC og Mac. Deretter åpnes plattformen opp for flere tredjepartsutviklere og Android-spill i løpet av 2019, forteller Epic.
I et intervju med GameInformer bekreftet selskapet at det hele blir DRM-fritt, og utviklere loves full kontroll over sine egne spilloppføringer samt mer direkte kontakt med kunder.
Gir mer penger til utviklere
Å ta opp kampen med Steam er selvfølgelig ingen enkel oppgave, men Fortnite-skaperen har allerede gått ut med sin ganske aggressive strategi. Epic Games Store vil nemlig kun ta 12 prosent av salgsinntektene, som dermed betyr at 88 prosent går rett i lommen til utviklere.
Nyheten kommer kort tid etter at Valve fikk mye kritikk for justeringer av sin salgsavgift. Steam har lenge tatt 30 prosent av alle salg, men lover nå fem prosent avslag for spill som tjener minst 86 millioner kroner og ti prosent for spill som tjener over 426 millioner kroner. Mange mente at det ble som å gi skattelette til de rike, mens små indie-utviklere fortsatt sitter i saksa.
– 70/30-fordelingen kom inn for mer enn ti år siden, med innføringen av Steam, Apples App Store og Google Play. I dag har digitale programvarebutikker riktignok blitt til gigantiske forretninger verden over, på tvers av alle plattformer, men skalafordelene har ikke kommet utviklerne til gode. Ifølge vår analyse får butikkene igjen 300 til 400 prosent på sine utgifter. Vi ønsker ganske enkelt å gi utviklerne et bedre tilbud, forklarte Epic-sjef Tim Sweeny til GameInformer.