På en utviklerkonferanse i England holdt Mark Rein, toppsjef i Epic Games – som blant annet står bak Unreal-spillene, Unreal Engine 3-motoren og Gears of War – en tale, hvor han blant annet gikk løs på episodebaserte spill som han åpenbart ikke har mye til overs for.
– Jeg har hørt mye tull om episodebasert innhold, men veldig lite av det gir mening. Det er veldig dårlig butikk, mener Rein. Han syns det er hårreisende at kunder skal kjøpe et halvt spill for 20 dollar (omtrent 125 norske kroner), og gir uttrykk for at han ikke ønsker å være ferdig med et spill når han legger det på hylla.
– Episodespill som krever mindre overhaling vil til slutt bruke resirkulert innhold, hvor man går rundt i de samme områdene, skyter de samme fiendene med de samme våpnene, mener Rein.
Videre mener Epic-sjefen at episodebaserte spill aldri kan konkurrere med spill til fullpris, fordi de konkurrere med massive markedsbudsjetter.
– Distribusjon uten markedsføring er verdiløst. Du kan ikke kjøpe deg markedsføring i butikk med en utsalgspris på 15 dollar. Fullprisspill har en sammenhengende begynnelse, midtpunkt og avslutning, sier han. Han legger til at det også er derfor oppfølgere fungerer, fordi de har en høyere pris og er hjulpet av markedsføring.