For litt siden fikk Fortnite en større oppdatering som blant annet inneholdt Titanfall-lignende robotdrakter kalt B.R.U.T.E., som var såpass sterke at Epic nylig gjorde dem vanskeligere å få tak i.
Epic ønsket imidlertid å respondere mer direkte på klagene fra spillere, og i et innlegg på hjemmesidene sine utbroderer Epic nå tankegangen bak B.R.U.T.E.-maskinene.
Idéen bak konseptet er ifølge utvikleren simpelthen å gi alle spillere en sjanse til å vinne omganger, og å jevne ut forskjellene mellom dyktige og mindre dyktige spillere.
Mindre erfarne spillere vinner mer
– Fortnite handler om å bringe spillere av alle ferdighetsnivåer sammen for å ha en morsom opplevelse hvor alle kan vinne.[…] Akkurat nå vet vi at det er spillere der ute som aldri har hatt den muligheten, skriver Epic og fortsetter:
– B.R.U.T.E. ble lagt til på begynnelsen av Season X med dette i tankene. Siden den gang har vi sett at spillere som tidligere har slitt med å få elimineringer nå oppnår flere, mens elimineringene hos mer erfarne spillere har holdt seg stabilt.
Studioet er samtidig enige i at maskinene ikke skal spille en dominerende rolle i spillet, og nettopp derfor har Epic foretatt noen justeringer som gjør dem mindre fremtredende.
Endringene innebærer å redusere hyppigheten som draktene dukker opp med i spillet, eller «spawn rate»-prosentene.
De spesifikke tallene redegjøres for i et innlegg på Reddit, men som et eksempel vil de 2-4 robotdraktene som tidligere dukket opp med 100 prosent sannsynlighet i begynnelsen av hver omgang, nå reduseres til 1-3 drakter som dukker opp med kun 21,5 prosent sannsynlighet.
Les også: Fortnites tiende sesong blander litt nytt og litt gammelt »