Entusiasme hos Paradox

Vi slang sekken på ryggen og dro på besøk til Paradox Interactive for å ta en titt på deres kommende titler.

Side 1
Side 2

Hearts of Iron II: Doomsday (PC)
Slippdato: 4. april

Denne utvidelsespakken er kanskje høydepunktet blant de tre spillene som ble vist frem, og er utviklet av Paradox Interactive selv, i Stockholm. Doomsday er som sagt egentlig en utvidelse av spillet Hearts of Iron II som kom ut for rundt et år siden. Det spares ikke på kruttet, og utvidelsespakken gis ut sammen med hele spillet. Dette betyr at man får både i pose og sekk, og ikke trenger å gå til anskaffelse av det opprinnelige spillet for å kjøpe dette.

Utviklingsteamet fortalte at de alltid hadde hatt lyst til å spille et spill som omhandler tredje verdenskrig. De fant ut at de ville ta utgangspunkt i Hearts of Iron II og utviklet Doomsday, samtidig som dette lot dem videreutvikle og finjustere gameplayet i originalen.

Hearts of Iron II: Doomsday slår med andre ord to fluer i en smekk. Først lar Doomsday-scenarioet deg fortsette fra der Hearts of Iron II sluttet i 1948, og helt frem til Stalins død i 1953. Selve scenarioet tar utgangspunkt i den kalde krigs fraksjoner og det spente forholdet mellom USA og Sovjetunionen. Den andre tingen utviklerne har fokusert på, er å vedlikeholde og videreføre spillmotoren slik at entusiaster skal få oppleve et bedre og mer balansert spill.

Det loves generelt mer statistikk til de som måtte være tilhengere av dette. De militære lederne får historie, en slags CV. Kakediagrammer skal lettere la deg holde kontroll på det administrative aspektet. Nye enheter, et utvidet teknologitre og erfaringsnivå på armeene skal også være med å gi spillet dybde. En fullstendig editor skal la spillerne få leke med hva de vil og utvikle sine egne spesielle scenarioer. Jeg tror ikke det var en eneste variabel det ikke var mulig å forandre på.

Paradox har brukt to til tre årsverk på å utvikle Doomsday. Det er antatt å koste rundt to hundre norske kroner, hvilket skulle være en god pris for et fullgodt spill med en utvidelsespakke. Spørsmålet er vel bare om det er nok nyvinninger til at de som som allerede er i besittelse av Hearts of Iron II, trenger å gå til innkjøp av dette. Doomsday-pakken lanseres 6. april.

Take Command: 2nd Manassas (PC)
Slippdato: 22. april

Et ambisiøst prosjekt som utvikles av amerikanske Mad Minute Games. Spillets handling er satt til en av de mest blodige kampanjene under den amerikanske borgerkrigen. Som dere sikkert forstår, er 2nd Manassas et strategispill og du skal gå inn og kommandere styrkene dine på slagmarken – enten som øverste general, eller litt lavere i hierarkiet.

Dette ser ut til å bli et spill for de virkelige strategijunkiene, med enorme slagmarker, utallige enheter og formasjonstyper. På toppen av det hele loves individuell kunstig intelligens for hver soldat.

Realismen melder seg når man tenker på at utvikler for å utforme slagmarkene, har studert kart og tekster fra det amerikanske kongressbiblioteket. Om ikke det var nok, skal våpnene ha nøyaktig ballistikk med tanke på vindretning, skytelengde osv.

Noe av det jeg personlig fant mest spennende med spillet, er det ”gammeldagse” grensesnittet. All kommunikasjon mellom dine over- eller underordnede går via budbringere, ridende til hest. Dette betyr i praksis at du får telegrammer som forteller deg hva du skal gjøre eller hva dine enheter gjør, og dermed ikke har direkte kommunikasjon med over- eller underordnede. På denne måten får du ikke den komplette oversikten over alt som skjer på slagmarken, noe som igjen gir spillet en morsom dimensjon.

Les også
Anmeldelse:

Paradox Interactives Fredrik W. Lindgren oppsummerte med at spillet har dybde som typiske rundebaserte strategispill med tanke på avgjørelser og ordrer, samtidig som det har spenningen og dramatikken fra et sanntidsstrategispill. Det blir på en måte en hybrid mellom disse to grenene innenfor strategisjangeren. Spørsmålet er vel i det store og hele hvor godt den amerikanske borgerkrigen slår an hos oss europeere når det slippes i butikkene 22. april.

Følg med
Alle tre titlene vi fikk en smak på, virker på sin måte spennende. Selv om det neppe er banebrytende spill som vil sette store spor i fremtiden, skal det bli morsomt å ta en nærmere titt på dem. Paradox ligger ikke på latsiden, og vi fikk såvidt vite litt om to andre strategititler; Rush to Berlin og Hearts of Empire: Rome. Førstnevnte handler som dere sikkert gjettet om andre verdenskrigs siste fase og kampen mellom de allierte og Sovjet om å nå Berlin først. Hearts of Empire: Rome er på sin side et spill hvor du skal kontrollere og administrere hovedsetet i Romerriket. Spillene skal snart være klar for lansering i Nord-Amerika og selv om det ennå ikke er bekreftet, antydet Lindgren at kunngjøringen av disse spillene for Europa etter all sannsynlighet blir å komme rundt mars måned.

Paradox er på vei fremover og åpnet blant annet nylig kontorer i New York. De kunngjorde nylig Europa Universalis III, men holdt kortene tett inntil brystet mens vi var der. Strategientusiaster burde absolutt legge de tre titlene vi fikk ta en titt på i bakhodet, så vil vi naturligvis komme med omtaler når det går mot utgivelse.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden