I romslige lokaler i HighTech Building, midt i hjertet av Stockholm, tjener mellom ti og tjue mennesker til sitt daglige brød ved å lage dataspill. Paradox Interactive har dedikert sitt lille utviklerstudio ene og alene til strategispill. Nysgjerrigheten brakte oss over grensa for å ta en titt på deres siste produkt, samt de to amerikanskutviklende titlene hvor Paradox Entertainment er utgiver.
Vi fikk servert fyldige presentasjoner med litt påfølgende testing av spillene Galactic Civilizations II, Hearts of Iron II: Doomsday og Take Command: 2nd Manassas, som alle kommer ut i første del av 2006. Det var et interessant besøk, og hele trioen kan betraktes som spennende.
Takk til Boomtown.net for fotografi, etter at vi fikk problemer med vårt eget kamera.
Galactic Civilizations II: Dread Lords (PC)
Slippdato: 22. februar
Det første spillet vi tittet på var oppfølgeren til romspillet Galactic Civilizations, som lot deg styre en hel sivilisasjon i universet. Galactic Civilizations II utvikles av det amerikanske selskapet Stardock, og har gjennomgått ytterligere utvikling og finpuss siden sniktitten vi gjorde for et halvt år siden.
Tittelen skal inneholde ti forskjellige spillbare raser, samtidig som du kan lage din egen. Vi får også et omfattende teknologitre på over 250 teknologier. I motsetning til forgjengeren, får du denne gangen med en kampanjedel samtidig som det vil være mulig å spille andre moduser. Paradox lover en dyp diplomatisk modell, sammen med en svært avansert kunstig intelligens. Det skal også være mulig å vinne på forskjellige måter – i likhet med for eksempel Civilization-spillene.
Det frie gameplayet skal bli noe av det aller viktigste, hvor du ganske fritt kan bestemme hvordan din egen rase, egne skip og lignende skal se ut. Valgmulighetene er store både innenfor utseende, spesifikasjoner og andre atributter.
For de som liker ”den gode gamle” grafikken som tidligere romspill introduserte, skal det være mulig å spille Galactic Civilizations II i retro så vel som vanlige grafiske innstillinger, hvilket er et morsomt tillegg.
De fleste jeg snakket med, var spesielt positive til spillets kunstige intelligens, som etter sigende er svært så sofistikert. For anledningen fikk vi tak i Stardocks adm. direktør Brad Wardell på telefon fra USA for å få han til å dele noen tanker rundt sitt kommende spill. På spørmål om hva som er forskjellen og utfordringen når man lager en oppfølger til et såpass komplekst spill, uten å gjøre det alt for vanskelig svarte han følgende:
- Vel, for å være ærlig hadde jo Galactic Civilizations ganske dårlig grafikk. Det som i hovedsak er blitt gjort forskjellig, er at grafikerne har lagd søte små grensesnitt og videreutviklet disse. Galactic Civilizations II er vel så komplekst som sin forgjenger, men det grafiske grensesnittet er så brukervennlig at spillet i seg selv ikke oppleves vanskeligere.
Det ble en del snakk omkring den kunstige intelligensen som fikk gode skussmål hos svenskene, og Wardell ble spurt om den kunstige intelligensen er så bra på grunn av at den ”ser” det spilleren gjør.
- Denne gangen er den kunstige intelligensen mer sofistikert og har et slags gjetningssystem. I motsetning til i det forrige spillet er dette i 3D, noe som gjør at grafikkkortet tar seg av grafikken. Dette gjør igjen at CPU-en blir frigjort og gir oss spillerom. Vi har lagd en slags kunstig intuisjon, så det den datastyrte motstanderen på sett og vis skal gjøre, er å gjette på hvor du befinner deg og hva du gjør uten at det føles som om han spiller dum eller alltid ser deg.
Vi gleder oss til å se på dette spillet i en ferdig versjon, og hvis Wardell er inspirert av sitt favorittspill, Civilization IV, skulle man tro at det er verdt å sjekke ut. Galactic Civilizations II kommer i butikkhyllene 22. februar