Sniktitt

Enter The Matrix

I spillet "Enter the Matrix" får du som spiller lære mye om hvorfor ting er som de er. Du får innsikt i masser av godsaker som den allmenne kinogjenger ikke en gang ante at eksisterte. Dette spillet kommer til å gå parallelt med film nummer to. På mange områder vil spill og film flettes sammen, så du som spiller spillet vil ha mye mer utbytte av filmen.

Det er Shiny Studios som har fått det ærefulle oppdraget å lage et spill basert rundt matrixuniverset. I tett samarbeid med brødrene Wachowski har spillet blitt utviklet over de to siste årene. Det er Wachowski brødrene selv som har skrevet manus til spillet, det er også de som har regissert og produsert det. Utviklerne skryter av at det her ikke bare er snakk om et typisk lisensprodusert spill som slavisk baserer seg på filmen. Her er det snakk om en helt egen historie som skal fungere opp mot de to kommende filmene.

ETM vil gå parallelt med filmen som kommer 15. mai. Faktisk er de så bundet opp mot hverandre at du vil kunne se en karakter i filmen gå av gårde for å gjøre et oppdrag. Oppdraget vil du da ofte ha muligheten til å spille i spillet. Når personen da kommer tilbake i filmen vil du sitte med en god følelse, fordi nettopp du vet nøyaktig hva som har skjedd og hvordan det skjedde. Som spiller vil du få tilgang til en hel time med eksklusivt filmmateriale og ytterligere en time med pre-rendret film. Rollene i spillet blir spilt av de samme skuespillerne du møter i Matrix-filmene. For å få karakterene til å se så ekte ut som mulig, og for å få bevegelsene korrekte, brukte utviklerne hele seks måneder til jobbing med motion-capture.

Vi har fått se en dokumentar om utviklingen av spillet, hvor skuespillerne filmer inn scener til spillet. Vi fikk også se dem løpe rundt i ikke altfor lekre spandexdrakter med de hvite mo-cap-kulene på. Normalt sett brukes det ca 8-16 kameraer for å fange opp motion capture. I produksjonen av ETM ble det brukt hele 32 kameraer, noe som er ny rekord. Dette vil ganske sikkert sikre oss som skal spill spillet en opplevelse utenom det vanlige når det gjelder bevegelsene karakterene kan gjøre.

Som spiller kan du velge mellom to karakterer. Du kan velge våpeneksperten og kampsportspesialisten Ghost (Anthony Wong) eller piloten Niobe (Jada Pinkett Smith). Spillet vil utvikle seg forskjellig alt ettersom hvilken karakter du velger å benytte deg av. Spillet inneholder en mengde forskjellige spillelementer. Du skal utforske, kjøre bil, fly, skyte, slåss og du skal til og med hacke deg inn i selve Matrixen. For å få den rette Matrix-følelsen må du kjenne igjen elementene fra filmene. Derfor er blant annet bullet-time et veldig viktig verktøy når du slåss mot fiender. Med bullet-time vil karakteren din ignorere fysikkens lover og du vil se at du kan løpe langs vegger eller hoppe høyt over en motstander.

Spillet består av tre spillmotorer. Det er en som tar seg av selve slåssingen og de oppdragene du beveger deg til fots i. Du vil om du spiller som Niobe styre bilen, mens Ghost vil henge ut av vinduet og skyte på politibiler og andre som prøver å ta deg. Skulle du velge å spille med Ghost vil det ikke være du som styrer bilen. Da vil du ta deg av skytingen istedet. Den siste motoren i spillet er den som tar seg av flyvingen i spillet. Det hender at du må ta deg en flytur. Disse flyturene foregår som oftest i de miljøene vi kjenner fra filmen, langt under bakken i trange tunneler. Denne delen av spillet kan kanskje minne litt om de gamle Descent-spillene, for de av dere som husker dem.

Vi fikk bare muligheten til å teste selve slåssmotoren i spillet. I følge produktsjef Nikke Lindner i Infogrames Nordic, er dette fordi brødrene Wachowski er meget strenge på at ingenting som kan avsløre deler av handlingen i den kommende filmen skal lekke ut. Spillet skryter av å ha rundt 3000 forskjellige bevegelser. Vi fikk bare prøvd ut en liten del av repertoaret. Etter vårt lille møte med spillet kan vi vel si at det var omtrent som om du styrte en Matrix-film. Slåssingen så akkurat slik ut som den gjorde i filmen. Du gjør alt fra det å løpe på veggen, dobbelsparke og slenge folk rundt i bullet-time. For å holde på den rette atmosfæren og følelsen rundt spillet har det også blitt gjort en del andre avgjørelser. Det går blant annet ikke an å plukke opp ammunisjon til våpnene du bruker. Har du brukt opp alle kulene kaster du automatisk våpenet fra deg og fortsetter å skyte med et annet. Altså på samme måte som vi husker det fra den berømte lobbyscenen i den første Matrix-filmen.

Spillet blir sluppet på alle plattformene. Vi fikk bare sett på Xbox, GameCube og PS2. PC-versjonen kommer på 6 CD-er og GameCube-versjonen leveres på 2 disker. Spillene skal i følge produsentene være identiske til de forskjellige plattformene. Den eneste umiddelbare forskjellen vi kunne se var i kvaliteten på grafikken. Grafikken på både Xbox og GameCube lå noen hakk foran den vi så på PS2-maskinen. Spillet blir sluppet samme dag som "The Matrix: Reloaded", altså i 15. mai. Det er i alle fall slik det blir i USA, her i Norge slippes nemlig ikke filmen før 21. mai.

Siste fra forsiden