Tokyo Game Show er over for denne gang, og utviklere og produsenter har nok en gang etterlatt seg et lass offisielle kunngjøringer og forventningsfulle publikummere. For Microsofts del var det japanerne som stod i fokus i år, og selskapet benyttet anledningen til blant annet å understreke hvor viktige japanske utviklere er for spillsatsingen deres.
Visesjef i Microsoft Game Studios, Phil Spencer sa i en pressemelding at japanske spill til Xbox 360 har solgt for tilsammen to milliarder dollar og påpekte at Microsoft aldri har vært mer dedikert i satsingen på japansk talent, spesielt i arbeidet med fremtidige Kinect-titler.
Blant spillene som ble kunngjort på messen var fem eksklusive Kinect-titler, alle utviklet av japanske studioer:
Codename D: Utviklet av Grasshopper Manufacture, som stod bak blant annet Killer7 og No More Heroes-serien. Ikke så mye er kjent om spillet ennå, annet enn at det foregår i en «ond» fornøyelsespark hvor du må slåss mot merkelig skapninger for å overleve.
Project Draco: Utviklet av Grounding under ledelse av mannen bak kultspillene Phantom Dust og Panzer Dragoon. Beskrives som et episk skytespill hvor du flyr med en drage som kan utvikle stadig nye ferdigheter. Kan også spilles over nett via Xbox Live.
Haunt: Utvikles av Nanaon-Sha. Går ut på å bevege seg gjennom et hjemsøkt hus og unngå feller, spøkelser og andre farer.
Steel Battalion Heavy Armor: Krigsspill satt i en fremtidsverden med primitiv teknologi, utviklet av Capcom og omtalt her på Spillverket.
Rise of Nightmares: Grøsserspill utviklet av Sega og også nylig omtalt.
I tillegg ble to nedlastbare nyutgivelser til Xbox Live annonsert av de japanske utviklerne Treasure og Spike. Spike inviterer deg og avataren din til noen runder i wrestling-ringen med en gjenoppliving av sin lange Fire Pro Wrestling-serie. Serien startet i 1989, og mange av spillene har aldri blitt lansert utenfor Japan.
Treasures' Xbox Live-tittel er Radiant Silvergun, et vertikalskrollende skytespill av den klassiske sorten. Spillet anses som den uoffisielle forgjengeren til det mer kjente Ikaruga og kom ut i 1998 som arkadespill og senere til Sega Saturn. Treasure er for øvrig utvikleren bak den kritikerroste Sin & Punishment-serien.
Microsoft måtte selvsagt også skryte litt av salgstallene til sin seneste eksklusive stortittel, Halo: Reach. Ifølge Microsoft Game Studios-visesjefen Phil Spencer solgte spillet for 200 millioner dollar allerede i løpet av den første dagen, noe som visstnok er ny rekord for et underholdningsprodukt.
Les også:Steel Battalion Heavy Armor får Kinect-støtte
Les også:Sega avslører grøsserspill for Kinect
Les også:Anmeldelse: Halo Reach
(Kilde: Pressemelding)