Subnautica er et av mange spill som henter inspirasjon fra Minecraft og DayZ, og fokuserer på overlevelse. I dette spillet er du en uheldig romreisende som har krasjlandet på en fremmed klode. Heldigvis hadde du tydeligvis oddsene på din side, for den aktuelle planeten er ikke død og ubeboelig. Den har faktisk alt du trenger for å overleve, både på kort og lang sikt. Men du har likevel ett litt vrient problem: For alt du vet er den fullstendig dekket av vann. Havet strekker seg så langt du kan se i alle retninger, og selv om det er så grunt at du kan vasse enkelte steder, finnes det ikke en eneste øy i mils omkrets.
Havet er heldigvis et gigantisk spisskammers. Det er fullt av planter og dyr, og selv om de ikke er helt som de plantene og dyrene vi har her hjemme på jorden, kan mange av dem like fullt spises – i alle fall etter å ha blitt preparert litt. I tillegg finner du ressurser rundt om på havbunnen, som du kan bruke til å skape nye hjelpemidler ved hjelp av en høyteknologisk gizmo i den flytende rømningskapselen din. Snart har du svømmeføtter, ekstra lufttank, kniv og lommelykt, og er klar for eventyrene det åpne havet har å by på.
Akkurat slik spillet er nå, går det egentlig ikke så mye lenger enn dette. Du kan bygge noen fancy hjelpemidler, slik som en undervannscooter som tar deg raskt dit du trenger å være, men utover dette er det ikke så mye annet å gjøre annet enn å utforske havet og sikre tilgangen på mat og drikkevann. Fundamentet er på plass, og det er lett å se at Subnautica har potensial til å bli et ganske heftig spill, men det er altså ikke helt der enda.
Det spillet gjør best er å skape et flott og eksotisk miljø å utforske, og fylle dette med potensielt svært skumle skapninger. Havet er variert, med grunne korallrev fulle av liv, svære undervannsgrotter fulle av farer og dype groper bebodd av skumle vesener. Om natten kommer monstrene opp fra dypet for å jakte, og det som tidligere var idyllisk blir skummelt og farlig. Grafikken er lekker, og både miljøene og de merkelige greiene som bor der virker troverdige. Det er både gjenkjennelig og fremmed samtidig, og mens de fargerike korallrevene virker svært innbydende føles alt mye mindre gjestmildt når man kommer dypere.
Stor verden
I motsetning til Minecraft har ikke Subnautica dataskapte miljøer, men for å gjøre det litt mer uforutsigbart startes spillet på forskjellige steder hver gang du begynner på nytt. Verdens overflateareal skal, så vidt jeg skjønner, være på 16 kvadratkilometer, og den kan i tillegg være opp til 2000 meter dyp (inkludert hulesystemer). Så boltreplass mangler vi ikke.
I likhet med i Minecraft kan du også forme terrenget litt. Du kan grave i sand med hendene, og hvis sanden er dyp kan du lage rimelig store huler. Men du kan også bygge et verktøy som lar deg manipulere landskapet, og på den måten lage et enkelt krypinn. Luft kan du sikre deg ved hjelp av enkle rør fra overflaten. Men frem til utviklerne legger inn «skikkelig» basebygging kan du ikke lage noen steder hvor det er mulig å gå tørrskodd under vann. Basebygging er imidlertid på vei.
Jeg ser for meg at denne basebyggingen kan være med på å gjøre spillet mye mer appellerende i lengden, og gi spillerne grunner til å drive med både utforsking og ressursinnsamling. Spillet skal også få en historiedrevet handling vi kan følge. Disse elementene trengs, for den tidlige versjonen av spillet mangler de helt store grunnene til å spille videre utover den første perioden med utforskning.
Et lovende spill
Så langt sitter jeg altså med en følelse av at Subnautica kommer til å bli et spill jeg vil bruke mye tid på – i fremtiden. «Early access»-versjonen er litt for begrenset til at jeg fristes tilbake etter å ha brukt et par timer på å surre rundt under vannet, men fundamentet er svært solid og utviklernes planer virker spennende. Det er også snakk om flerspiller, noe som utvilsomt kan være et glimrende tillegg om det gjøres riktig, men utviklerne vil ikke garantere at dette kommer. Om det kommer, vil det ikke være før etter at spillet er ute av «early access», noe jeg synes det er fint at de påpeker. Dermed slipper folk å kjøpe tidlig tilgang på potensielt feil grunnlag.
Jeg liker Subnauticas konsept veldig godt. Overlevelsesspill får vi mer enn nok av for tiden, men overlevelsesspill uten zombier? Som foregår under vannet? På en fjern planet full av eksotiske vesener? Det er betydelig mer spennende – selv om jeg er fristet til å si at utvikleren allerede vekket interessen min med «uten zombier». Jeg begynner å bli litt lei av de vandøde vandrerne.
Jeg synes også det er moro å se hvordan Unknown Worlds og andre uavhengige studioer som opplever å ha en hit – i dette tilfellet, skytespillet Natural Selection – tør å investere deler av inntektene i nye og spennende prosjekter som dette. Jeg husker hvor mye spennende jeg tenkte Mojang kunne gjøre med sin enorme Minecraft-inntekt, men det ble bare med samlekortspillet Scrolls. Utviklere som Unknown Worlds og Garry's Mod-teamet gjør akkurat det jeg håpet Mojang ville gjøre, nemlig å forvandle gode inntekter fra enkeltspill til en rekke spennende titler.
Konklusjon
Subnautica er et av de mer spennende overlevelsesspillene under utvikling. Dette er en sjanger som er proppfull av kommende spill, men ved å flytte moroa til havet på en fjern planet klarer Subnautica å virke unikt. I tillegg er verden svært fristende å utforske, og jeg gleder meg til vi får litt mer mening med det hele. Akkurat nå er det nemlig ikke så utrolig spennende å spille – joda, det er moro å dra på undervannsafari, men spillet har ikke så mye å gjøre utover det å overleve. Kommende elementer som basebygging og en historiedrevet handling vil utvilsomt heve opplevelsen mange hakk, og forhåpentligvis gjøre fullversjonen av Subnautica til en minneverdig opplevelse.
For mer overlevelse rundt det våte element kan du sjekke «early access»-spillene Sunless Sea og Salt.