Det var Xbox-guru Peter Moore som sto frem på scenen med nyheten som ble tatt i mot med trampeklapp. Han påstod at folk ikke trodde på ham da han fortalte dem at han endelig hadde en helt klar lanseringsdato for Halo 2. De ville ikke tro på ham før han tatoverte det inn på sin egen arm. Og den utfordringen tok han visst også (om tatoveringen var ekte eller ikke skal være usagt), og i det han brettet opp ermet kom Halo 2-logoen til syne sammen med datoen som vil være hellig for mange spillere der ute:
9. november 2004.
Moore og Microsoft insisterer på at dette er datoen som er skrevet inn i stein, og at ingenting skal få den til å forandre seg. Vi gjør oppmerksomme på at dette kun er den amerikanske datoen. Det er ikke bekreftet om dette også gjelder for Norge. Men vi regner med en lansering før jul, og for verdens Halo-fanatikere er det uansett bare å forberede seg på nye eventyr med Master Chief og resten av rollebesetningen i det velkjente Halo-universet.
To representanter fra Bungie var også kommet til Los Angeles for å vise oss litt av flerspiller-potensialet til Halo 2. Vi ble introdusert til en menneskelig soldat og en av de slimete Covenant-vesnene. Det første våpenet vi ble vist var et slags håndvåpen brukt av Elite-styrkene blant romvesnene, et langt, sverdlignende våpen som var absolutt dødelig for alle og enhver. Bungie-karene kunne også vise oss at vi skal kunne plukke opp to våpen og holde dem i hver hånd på samme tid – også kjent som ”dual wield” – og dermed fordoble vår egen slagkraft.
Kjøretøyene er slettes ikke glemt i Halo 2. Også på denne fronten er det bedre enn noensinne, og skademodellen var spesielt imponerende å se på. Som eksempel ble vi introdusert til en velkjent Warthog og et bittelite romskip, og spilleren kunne blant annet skyte hull i dekkene på Warthog-en, eller skyte av vingene på romskipet. Etter hvert som kjøretøyene blir mer skadet vil de være vanskeligere å kontrollere også.
Fysikkeffektene imponerer. Spilleren kan kaste andre spillere ut av kjøretøyene, eller gjerne skyte dem i filler med varmesøkende rakettkastere som får bil og fører til å bli slengt metervis gjennom luften. Den banen vi ble vist her i Los Angeles var mer enn en enkel arena for spillere å duke ut sine uoverenstemmelser. Hemmelige ganger og vegger som kan eksplodere er en del av Halo 2, sammen med kravet om at en av sidene måtte hindre den andre siden fra å nå forskjellige mål på banen. Et slags glorifisert "capture the flag", kanskje, men det kan fort vise seg å bli mer enn det.
Microsoft satser åpenbart stort på Halo 2. I forkant av november-lanseringen vil selskapet i følge Moore stille med en rekke TV-reklamer og andre markedsføringskampanjer som skal sikre flest nok spillere til Xbox-konsollens soleklare trumfkort.
Her er de siste skjermbildene fra Halo 2: