Sterkere med andre
Ettersom jeg lærte flere og flere evner og opparbeidet meg litt ressurser og flere typer romskip, så jeg også hvor begrenset jeg ble av å alltid spille alene. Jeg tenkte tiden var moden til å finne meg et spillerdrevet selskap, slik at jeg kunne lære av mer erfarne spillere og begynne å utforske de sosiale sidene ved Eve Online.
Det var likevel ikke så veldig lett å finne et slik selskap for en ny spiller, for jeg så raskt at de aller fleste som søkte nye medlemmer på spillets offisielle forum hadde krav om at søkeren hadde spilt lengre enn meg.
Jeg fant likevel etter hvert et lite selskap med Caldari-spillere som ikke hadde slike krav, og fant ut at de hadde hovedkvarter ikke langt fra områdene jeg jaktet pirater i. Jeg tok kontakt med dem og fikk raskt en plass i selskapet. Dette var ingen stor eller svært erfaren gruppe spillere, men mange av dem kunne likevel mye mer enn meg.
Et triks de lærte meg med en gang var hvordan jeg skulle utstyre en ganske liten «destroyer» med «tractor beams» og verktøy for å berge utstyr fra ødelagte romskip. Slik kunne jeg fly inn og ødelegge alt med min Caracal, for så å bytte til mitt mindre skip og dra tilbake og støvsuge opp alt av verdi.
Nå så jeg plutselig pengene strømme på som aldri før, og snart var tiden moden til å skaffe meg et nytt og mye mektigere skip – slagkrysseren Drake. Etter noen dager med dedikert pengeinnsamling fikk jeg endelig råd til dette skipet og utstyret jeg trengte for å gjøre det slagkraftig.
Jeg utstyrte min Drake med et massivt skjold og forsøkte å maksimere skjoldets evne til å regenerere seg selv. Jeg hadde for første gang midlene til å kjøpe en type svært kostbart utstyr som i Eve kalles «rigs», og dette gjorde min Drake svært vanskelig å ta knekken på.
Med droner, raketter og et mektig skjold tok jeg min Drake ut i krigen, og kunne raskt gjøre tredjegradsoppdrag uten særlig fare for mitt eget skip, noe som gav store belønninger. Når jeg brukte min Drake på å slakte mine fiender og min «destroyer» på å samle inn restene trillet millionene inn.
Radio, TV og Eve
Samtidig lærte jeg masse av mine nye venner i selskapet jeg tilhørte. Noen av dem drev nesten kun med å utvinne mineraler, mens andre lagde alle mulige slags ting selv. Det var også rundt dette tidspunktet jeg fikk øynene opp for en utrolig spennende ting ved spillet, og det var Eve Radio.
Her satt frivillige DJ-er ved mikrofonen og ledet sendinger hele døgnet. Sendingene inneholdt ikke bare tomt snakk og mye musikk, men også artige ting som lotterier eller konkurranser.
Dette var også tidspunktet da «Alliance Tournament 7» startet. Jeg hadde sett samtlige filmer fra turnering nummer seks, og kunne nå spent følge hver eneste kamp direkte over Eve Radio og se filmene på YouTube dagen etter.
Det finnes knapt ord som beskriver hvor seriøst noen av lagene tar disse turneringene, men med tanke på belønningene og æren det å vinne bringer er det kanskje ikke så rart. Det var ikke før finalehelgen at sendingene ble sendt direkte på nettet, og nå hadde utvikler CCP flydd inn alle kommentatorene til Island og satte opp skikkelige TV-sendinger fra et studio der.
En slik turnering er først og fremst for svært erfarne spillere som er medlemmer av store, rike og mektige selskaper, så det gjorde ikke meg så mye å være tilskuer i kamper jeg visste jeg ikke var i stand til å hevde meg i. Jeg storkoste meg i stedet med å se regjerende mester, selskapet Pandemic Legion, knuse all motstand i enda mer overbevisende grad en sist.
Slagskip for alle penga
Samtidig som jeg hadde lyttet til Eve Radio og sett på turneringen hadde jeg også brukt dagene godt til å samle inn hauger av penger jeg aldri før hadde sett maken til i spillet. Selv om jeg visste at mine evner ikke var i stand til å utstyre skipet på en tipp-topp måte, hungret jeg etter å prøvekjøre det store og knallmektige slagskipet Raven.
Jeg fikk råd til en Raven, og utstyrte den etter beste evne, men lærte raskt at mine evner ikke helt var gode nok til å la meg ta fjerdegradsoppdrag på en effektiv nok måte. En av spillets styrker er likevel at du lett kan legge det fra deg en uke eller to, og komme tilbake og finne din figur mye mektigere enn før.
Jeg må trene opp mine evner med skjold og raketter i en god stund til før min Raven virkelig blir slagkraftig, men slike læringsprosjekter lar også spillerne enten utforske helt andre sider av spillet eller teste ut andre spill som for eksempel akkurat har blitt utgitt.
Eves styrke er at det alltid er der og venter på deg. Evnene trenes kontinuerlig og spillets dybde og muligheter lokker deg mot nye eventyr og spillopplevelser. Nye oppdateringer og ekspansjonspakker blir også hele tiden utviklet, og den spennende pakken Dominion slippes om ikke alt for lenge. Den tar sikte på å åpne større deler av det store og farlige verdensrommet for de mindre erfarne spillerne, og tvinge de store selskapene til å revurdere sine måter å tjene penger på og kontrollere områder på.
Konklusjon
Eve Online har en vanvittig dybde. Det er alltid noe nytt å lære seg. Det lurer alltid nye utfordringer eller farer i hvert nye solsystem du utforsker, og det er vanskelig å tenke seg en dag hvor du har lært eller mestret alt det har å by på. Spillet er også under konstant forbedring, og utviklerne jobber åpenbart iherdig for å bringe alle deres abonnenter så mye underholdning som mulig.
Onlinespillet er likevel, til tross for store forbedringer for nye spillere, fortsatt først og fremst et spill for de spesielt interesserte. Det har enorme styrker, men også gedigne svakheter. Det er både utrolig komplisert og fullstendig nådeløst. Det beste og mest fascinerende med Eve Online er nok likevel dets spillere. De fleste av dem er en svært trofast gjeng, og det er fortsatt slik at en bør ha noen år på baken i spillet før en kan kalle seg en ekte innbygger av Eve.