Spillet tar, som tittelen allerede har avslørt, utgangspunkt i Kubakrisen i 1962, etter at USA og Sovjetunionen har avfyrt et par atomraketter mot hverandre. Spillet gir deg sjansen til å se hva som kunne skjedd hvis kubakrisen fikk en militær ending. Spillet kombinerer to moduser: En sanntidsstrategi-modus, basert på Blitzkrig-motoren, og en turbasert modus. Den turbaserte modusen er en operasjonsmodus, som bringer et helt nytt nivå inn i spillet.
Til å svare på spørsmålene våre har vi fått med oss Vlad Suglobov, administrerende direktør og produsent, og Sergey Sizov, prosjektleder.
Kan du fortelle leserne våre litt om G5 Software og spillene deres?
- G5 Software er et uavhengig russisk selskap, basert i Moskva. Firmaet vårt ble etablert i 2001, og på det nåværende tidspunkt er nærmere seksti personer ansatt. Vi utvikler data-, video- og mobilspill for et internasjonalt marked. Nå er vi kapable til å arbeide med opp mot fire multiplattform-prosjekter, og en rekke mobile spill. Red Shark var vårt første PC-prosjekt. Det var også vår første suksess. Arkadespillet ble lisensiert til over 15 land, inkludert Japan, England, USA, Tyskland og Frankrike. Det andre spillet var et helikopter action/simulator, Fair Strike, som ble lansert i alle store territorier verden over. Akkurat nå arbeider vi med tre PC-prosjekter.
Hvordan vil dere beskrive The Cuban Missile Crisis og gameplayet?
- The Cuban Missile Crisis er et sanntids-strategispill som tar sted etter verdens undergang. Hendelsene finner sted i 1962, etter at USA og Sovjetunionen har avfyrt et par atomraketter mot hverandre. Tredje verdenskrig truet, og vi kan være glade for at vi er i live i dag. Det er en forferdelig tanke, men det var virkeligheten den gang.
- Vårt sanntidsstrategispill gir deg sjansen til å se hva som kunne skjedd hvis kubakrisen fikk en militær ending. Du vil se tragedier og alvorlige konsekvenser som politikken av og til fører med seg. Jeg tror det er viktig å minne folk på slikt fra tid til annen.
- Det mest interessante ved dette spillet er at det kombinerer to moduser: En sanntidsstrategi-modus og en turbasert modus. Førstnevnte er basert på en modifisert versjon av Blitzkrieg-motoren. Den turbaserte modusen er en operasjonsmodus, utviklet av oss selv, og en kan trygt si at det bringer et helt nytt nivå inn i spillet.
Sanntidsstrategi-sjangeren må være blant de vanskeligste å lykkes i, men også en av de minst innovative sjangrene. Med tanke på innovasjon, hva gjør dere med Cuban Missile Crisis?
- Vi betrakter operasjonsmodusen som vårt hovedmål og vår innovasjon. Med denne modusen er du nesten fri til å gjøre hva du vil. Nå er du både general og soldat. Du er ansvarlig for både strategi og taktikk. Først vil du finne deg selv på et militært kart, hvor du bestemmer deg for hvilken flanke du bør bruke i angrepet, og hvilke styrker som bør iverksettes. Deretter drar du inn i striden selv, som soldat.
- Dessuten vil du se en del enheter du aldri har sett før. For eksempel ”Object 279” – en sovjetisk stridsvogn med fire beltehjul, som var produsert spesielt for kamper i forbindelse med denne atomkrigen. Det er kun tre slike enheter i verden i dag, og vi var nødt til å besøke et museum for å undersøke det før vi implementerte det til spillet. Enkelte hevder at moderne stridsvogner, fremdeles ikke kan hevde seg mot ”Object 279”.