En overdreven død

Digital dommedagsprofeti

De tre store spillkonsollene drives frem av sine respektive eiere. Hvem tar ansvar for PC-plattformen?

1: First page
2: New page

Digital distribusjon sies fra mange hold å være fremtiden, og når internettlinjene er blitt så raske som de er nå, skal man ikke se bort i fra at stadig flere, både utviklere og spillere, henvender seg til denne plattformen når de skal handle med spill. Det er effektivt, sparer utgivere for kostbare utgifter i form av trykking, og nærmest eliminerer piratkopiproblemene. På spørsmål om hva som skulle til før at man skulle få spillet sitt distribuert på Steam, svarte Valve-sjef Gabe Newell i et intervju at alt man behøver å gjøre er å sende en e-post. Flere og flere av utviklerne kommer nok til å se distribusjonsverdien av for eksempel Steam, og Quake Wars-utvikler Splash Damage uttalte under Game Developers Conference, at det i praksis finnes tre formater; Xbox 360, PlayStation 3 og Steam.

Splash Damage mener Steam (bilde), PlayStation 3 og Xbox 360 i praksis er de formatene som finnes.

Spillallianse

En annen god nyhet for PC-spillene er den nyoppstartede og selvproklamerte PC Gaming Alliance. Dette skal visstnok være en organisasjon som ikke er ute etter profitt, men å fremme PC-en som spillplattform. Intitiativet er flott, men hvis vi ser nærmere på enkelte av deltagerne i denne alliansen, kommer skepsisen krypende.

Microsoft er en stor, gjennombruddsvillig og viktig alliert på dette laget. I tillegg til å promotere sin spillkonsoll Xbox 360, kommer de ikke til å forlate plattformen som er grunnlaget for hele selskapets eksistens. Microsoft har over de senere år gjort mye for PC-spillene, og profilert mange ganske hardt under Games for Windows-fanen.

Activision er som verdens største tredjepartsutgiver, også med på tiltaket. Det skal vel sies at selskapet har vendt seg mer mot konsoll i de senere år, men siden fusjonen med Vivendi og Blizzard, har de skaffet seg et av de beste alibiene blant disse selvutnevnte PC-ridderne. Spørsmålet er vel om storkanonene Microsoft og Activision bryr seg nok, siden de begge har sine innbringende konsolleventyr på si.

Tvilsomme medlemmer?

Vidre deltar maskinvareprodusenter som Acer/Gateway, Dell/Alienware, Intel, AMD/ATI, Nvidia og Razer. Det er vel ikke veldig vanskelig å tenke seg hvorfor disse er med. PC-spill er mye av årsaken til at disse sitter i den posisjonen de gjør i dag, og for å sikre gode inntekter, er en fremming av PC-plattformen som spillplattform alfa og omega.

Det foreløpige organisasjonskartet til PC Gaming Alliance.

Det største habilitetsspørsmålet reiser seg om det siste alliansemedlemmet, Epic Games. Som tidligere nevnt i denne artikkelen sa «CliffyB» at PC-en ikke var hovedsatsningsområdet deres, mens Rein strategisk nok måtte avkrefte dette en uke senere. Det virker litt suspekt at de skal sitte i PC Gaming Alliance samtidig som de har en intern disputt om hvorvidt de faktisk hører hjemme der.

Er dette virkelig de rette til å redde dagen for den tilsynelatende dødsdømte PC-plattformen?

Det er noe som skurrer her. Noe/noen mangler – men hvem? Det er som å se lagoppstillingen til Brasil under nasjonalsangen, men du klarer ikke få øye på ballkunstneren som alltid smiler, til tross for at tennene står alle veier. Hva var det han het igjen? Det er som å dø runde på runde i Team Fortress 2, men du skjønner ikke hva som er galt, og hvorfor fienden dominerer deg.

Hvor er Ronaldinho, hvor er medic-en – hvor er Valve?!

Valve er svært sentrale

Les også
Omfattende og realistisk

Ikke bare er Valve en av verdens desidert beste spillutviklere, de har også vist at de bryr seg om PC-plattformen og har uttrykt at de er villige til å hjelpe den. For en liten måned siden, mens salgstallene for fjoråret tikket inn i rødt, viste Valve eierskap ovenfor PC-en som spillplattform. Da lanserte de Steamworks som et gratis hjelpeverktøy til utviklere, utgivere og distributører.

Steamworks er et verktøy som omfatter alt fra anti-piratvirksomhet (gjennom distribuering via Steam) til community-bygging, flerspillerfunksjonalitet og så videre. Dette er et flott initiativ fra Valve, da de utviklerne som velger dette slipper å bruke tid på implementering av funksjonalitet og administrative ting, og heller kan konsentrere seg om å gjøre spillet så bra som mulig.

Noe av den statistikken utgivere og utviklere kan få tilgang på via Steamworks.

Når man tenker på hvor gode spill de lager, viljen til å hjelpe andre utviklere, samt den suverene distribusjonsplattformen de er i besittelse av, kan man bare spekulere hvorfor Valve ikke deltar i PC Gaming Alliance. Kanskje ble de ikke invitert, kanskje ville de ikke være med, kanskje synes de navnet var for teit.

En sannhet med store modifikasjoner

Ryktet om PC-ens død som spillplattform er nok sterkt overdrevet. Konsollene har i løpet av de siste årene tatt igjen mye av forspranget PC-en hadde, og er etter innføringen av HD mer konkurransedyktige på for eksempel grafikk. Det er naturlig at konsollene vokser, og at PC-markedet fragmenteres mer mot de tingene som den plattformen fremdeles gjør best, eksempelvis strategispill, førstepersonsskytere og nettbaserte rollespill.

Hvis man ser alt samlet under samme lupe, er det nærliggende å tro at det på langt nær er noen økomomisk nedgang for plattformen, ettersom pengene som legges igjen med VISA-kort, fremdeles ikke representeres på noen gode målinger. Det lages fremdeles mange gode spill til PC, og personlig bruker jeg størsteparten av tiden min på den plattformen.

Jeg tror ikke PC-en som spillplattform er en sårbar prinsesse som behøver redning fra en samling mer eller mindre inhabile riddere i rustning. Og hvis den noen gang skal behøve det, er jeg ikke i tvil om at den redningen ikke kommer fra PC Gaming Alliance, men fra Valve og Steam.

1: First page
2: New page

Siste fra forsiden