Konsollspill har i de senere år vokst gjennom taket. Det selges mer spill til konsoll enn noen gang, og aldri har konkurransen mellom de involverte vært skarpere. Ryktene om PC-ens død har blitt diskutert hefitg i mange år, og det har vært et hett tema på ulike nettsteder, blogger og forum. PC-salget har godt mulig stagnert og gått nedover, og der det ikke går nedover, står World of Warcraft og The Sims-iterasjonene for mye av økningen, her hjemme så vel som på andre deler av kloden.
Her i Norge økte omsetningen av PC-spill i 2007, men i et stigende marked tapte likevel PC-en rundt fem prosent av de totale andelene. I USA gikk omsetningen av spill ned seks prosent fra året før, og fortsatte den negative trenden etter toppåret 2004. De amerikanske tallene utarbeides av NPD Group, og er den største innsamlingen av slike data i de vestlige spillmarkedene.
Det kan være mange grunner til at PC-en stagnerer som spillplattform. For det første er den aller enklest å piratkopiere spill til. Torrent-filene med ulovlige spillkopier flyter på nettet, og det å få tak i eksempelvis Crysis uten å betale en krone, var i en periode enklere enn å kjøpe seg en liter melk. Her er spill som World of Warcraft de store vinnerene. Det er meningsløst å kopiere spillet ettersom du må ha en unik produktnøkkel for å få spilt det. Videre må du uansett betale et månedsbeløp, og da faller vitsen med å være en kjip digital skurk bort.
Multiplattform er god butikk
For å selge mest mulig er det også blitt langt vanligere med multiplattformspill. Få spill for uten de mest avanserte er eksklusive for PC-plattformen, og dette tjener konsollene stort på. Til tross for at det er flere konsoller, er du som spillentuasiast nesten sikret så lenge du har èn eller flere av disse. Alle sitter på de samme komponentene og har mer eller mindre det samme utgangspunktet for spillopplevelsen. PC-en drives frem av stadig mer krevende spill og operativsystemer.
At PC-markedet er lite forbrukervennlig hersker det vel liten tvil om. Det lanseres nye grafikkort og prosessorer over en lav sko, og utstyret du kjøpte i fjor er å karakterisere som gammelt i år. De som ikke følger med på dette racet, vil naturligvis synes at det er langt lettere å forholde seg til en konsoll som man ikke trenger å oppgradere for å få spilt de nye spillene.
På den andre siden er det jo også utviklingen av grafikkort, prossessorer og grafiske programvareløsninger som DirectX og OpenGL som driver det grafiske tilsnittet i spillbransjen videre. Spørsmålet er vel om det virkelig trenger å gå så fort?
Sviktende tillit hos utviklere
Peter Molyneux uttalte under sin tale på Game Developers Conference at spill som World of Warcraft og The Sims suger luften ut av markedet for PC-spill, og at dette markedet følgelig er i en tragisk status. Han har meget mulig et poeng, for sett fra et utgiverperspektiv er begge de to nevnte spillene konsumfiendtlige for alle andre enn Electronic Arts og Blizzard. De som starter med disse spillene blir i mange tilfeller værende, og kjøper til en ekstrapakke eller betaler månedsavgiften. Dette gjør at de ikke konsumerer like mange spill som de kunne gjort, hvis for eksempel World of Warcraft hadde hatt noen slutt.
Det er flere utviklere som ikke er helt fornøyd med PC-en som utgivelsesplattform. I et intervju med IGN kunne CryTeks Cevat Yerli fortelle at en av deres største feil med Crysis, var å ikke få på plass et ordentlig system for å hindre piratkopiering. Han fortalte også at de burde vært flinkere til å kommunisere at man ikke trenger den nyeste og dyreste PC-en for å få spillet til å kjøre med pen grafikk.
Nylig var også Gears of War-skaper Cliff «CliffyB» Bleszinski ute og kommenterte at Epic vil fokusere mest på konsoller. Han mener at utviklere og utgivere heller vil selge fire millioner spill til konsoll enn bare én million til PC, og er ikke imponert over spillene som driver plattformen per i dag. En uke senere kunne Mark Rein i Epic avkrefte dette med å kalle CliffyB en idiot.
Statistikkens mørketall
Det kan være farlig å dykke for dypt ned i salgsstatistikker, for de numrene som for eksempel NPD og NSM (Norges Spill- og Multimedieforening) serverer oss, er nok langt fra helt korrekte når det kommer til omsetning av spill. Fra et økonomisk ståsted skal det sies at pengene Blizzard håver inn på sine ti millioner trofaste på en månedlig basis, ikke havner i noen av statistikkene. Vi snakker om flere hundre millioner kroner hver måned.
Den andre og mest vanlige feilen man begår når man leser tallene rett ut av lista, er at man glemmer at de kun måler fysiske kopier. Verken NPD, NSM eller britiske ELSPA måler de digitale kjøpene fra steder som Steam, Direct2Drive, GamersGate og så videre. Steam annonserte for ikke lenge siden at de har over 15 millioner brukere . Valve har ikke for vane å oppgi salgstallene sine, men hevder en salgsøkning på 158 % i julesesongen sammenlignet med året før, og at titler som The Orange Box, BioShock og Call of Duty 4 har solgt svært godt.