I fjor sommer registrerte Nintendo et nytt hjelpemiddel for spill hos det amerikanske patentvesenet. Denne patenten har nå blitt offentliggjort, og ingen ringere enn Shigeru Miyamoto står oppført som oppfinner.
Ifølge patenten skal det nye systemet hjelpe de som ikke har tid eller evner til å komme seg gjennom spill på vanlig måte. Det refereres til et tidligere hjelpesystem Nintendo tok patent på i 2002, men mens den originale patenten var et enkelt system for å gi hint når spillere satt fast er det nye mer omfattende.
Utifra beskrivelsen virker det som hjelpemiddelet består av to deler. Det første er et enkelt system som viser hvordan man utfører vriene problemer i et spill. Hvis du står fast på en tøff boss eller vanskelig oppgave skal du kunne trykke på en knapp for å få en demonstrasjon av nøyaktig hva du skal gjøre. Dermed trenger du bare ape etter denne for å komme deg videre.
I tillegg nevner patenten muligheten for at spillere kan lage egne demonstrasjonsvideoer og laste dem opp på nettet slik at andre kan lære av deres løsninger på ulike problemer.
Spol framover
Hvis det ikke er evne, men mangel på fritid som hindrer deg i å fullføre spill har patenten også noe for deg. Løsningen er å presentere deler av spillet som en filmsekvens, men spilleren kan når som helst avbryte filmen og ta over styringen selv. Dermed blir det mulig å hoppe over deler av spillet samtidig som du får med deg handlingen.
Alternativt kan du velge å starte spillet på forskjellige steder i historien ved å velge scene, ikke ulikt systemet vi kjenner fra DVD-filmer.
Patenten nevner også forskjellige begrensinger for dette systemet. En mulig begrensing er å ikke la spilleren hoppe til slutten av spillet før en viss tid etter han har startet det opp for første gang. En annen er å kun distribuere disse ferdigløsningene over nettet.
Det er uvisst om Nintendo har noen konkrete planer for denne nye patenten, eller om de kun har sikret seg for fremtiden.