Feature

Store opplevelser i lite format

En ny dose fra App Store

Et nytt dykk i Apples spillbutikk avslører diamanter og gråstein.

1: Side 1
2: Side 2

Crap of Defense

Nok et Tower Defense-inspirert spill. I Crap of Defense styrer du kun kanonen på en stridsvogn, og ved hjelp av denne og en liten håndfull bonusangrep må hundrevis av fiender hindres fra å forflytte seg over skjermen. Konseptet er enkelt, og det samme er den sjarmerende tegneseriegrafikken, som ser ut som den er tegnet av en syvåring.

Kontrollene består ganske enkelt i å trykke på skjermen der du vil skyte, men ammunisjonen bruker noen sekunder på å nå målet. Den sprenger dessuten kraftigere jo lenger du holder nede fingeren. Dermed må det beregnes hvor heftige eksplosjoner du trenger og hvor du må sikte i forhold til styrkenes bevegelser. De beveger seg med ulik hastighet og noen tåler mer enn andre. Som hjelp har du også kortvarige bonuser, som dukker opp på brettet, disse utløses når du trykker på dem, og består blant annet av miner, jordskjelv, redusert spillhastighet og raketter.

Underveis i spillet blir stridsvognen oppgradert, slik at du kan holde tritt med den økende strømmen av fiender. Det blir til tider meget hektisk, og det blir nærmest umulig å stoppe alle. Rundene er imidlertid så korte at spillet passer fint når du vil slå ihjel et par minutter. Det er fristende å si at spillet er i korteste laget, men samtidig begynner det hele å bli relativt ensformig mot slutten. Til en slik pris har du imidlertid lite å tape.

Crap of Defense kommer fra iFun4all og koster i skrivende stund 11 kroner.

5/10

Airport Mania

I en verden uten vulkanutbrudd kan det være hektisk å være flygeleder. I Airport Mania må du administrere alt fra landing og avgang til ombordstigning, fylling av drivstoff og service på flyene. Helst innen rimelig tid, ellers blir flyene sinte må du skjønne. De største flyene er selvsagt mer utålmodige enn de små, men du må gjøre ditt ytterste for å tilfredsstille dem alle. Fornøyde fly gir flest poeng.

En serie oppdrag foregår på hver flyplass, og du får anledning til å oppgradere flyplassene mellom hvert oppdrag. Da kan du for eksempel investere i bedre rullebaner, flere eller bedre gater, utstyr for fjerning av is og tåke eller løsninger som forbedrer komforten for flyene og dermed øker deres tålmodighet. Med andre ord utstyr som hjelper deg i de neste rundene.

En viktig del av utfordringen ligger i at flyene har ulik farge. Hver gate tar fargen til flyet som sist besøkte den, hvis et fly kobles til en gate som allerede har dets farge, vanker det bonuspoeng. Det høres enkelt ut, men når flyplassen koker av utålmodige fly, en rullebane er stengt på grunn av tåke og tre fly trenger service samtidig, blir konsentrasjon og simultankapasitet satt på en skikkelig prøve. Airport Mania er alt annet enn nytt, men hvis du enda ikke har oppdaget denne perlen er det på høy tid.

Airport Mania kommer fra Reflexive Entertainment og koster i skrivende stund 6 kroner.

8/10

Racing Mania

Av utseende ligner Racing Mania en hel del på godeste Death Rally, men ellers har de dessverre nokså lite til felles. Kjørefølelsen er i bunn og grunn ganske tilfredsstillende, men hjulene bremses effektivt av et par store kjepper. Den største kilden til frustrasjon er de simulerte knappene. Pedalene nede i høyre hjørne fungerer greit, trolig fordi du i all hovedsak holder tommelen fastlåst på gasspedalen gjennom hele løpet. Verre er det med styringen. Du svinger ved hjelp av to knøttsmå knapper, og det er svært fort gjort å trykke feil, slik at bilen fortsetter rett frem (eller svinger motsatt vei) når svingen kommer.

Videre er strukturen ganske enkel og lite stimulerende. Det er ikke snakk om å kjøpe nye biler underveis eller velge hvilke løp du skal delta i. Du velger ganske enkelt en av bilene ved spillets start, for så å bli servert det ene løpet etter det andre, til du til slutt står igjen med en poengsum basert på resultatene dine. Det eneste valget du tar, er hva du skal bruke penger på mellom løpene, akselerasjon eller toppfart. Såfremt du har valgt en relativt oppegående bil, blir valget enkelt. Det siste du vil ha er for høy toppfart, da banene fort blir alt for trange, spesielt med tanke på den problematiske styringen.

Spillet har i dagens form for store mangler til at det egentlig kan anbefales. Det er synd, da spillet lett kunne blitt så mye mer interessant. Er det lov å håpe på en videreutvikling?

Racing Mania kommer fra Dracoders og koster i skrivende stund 11 kroner.

3/10

Monster Trucks Nitro II

Amerikansk motorsport dreier seg i hovedsak om å kjøre rundt i ring og kræsje motstanderne før de kræsjer deg eller kjøre overdimensjonerte biler over ting som ikke er bygd for å kjøres over. Monster Trucks Nitro II faller inn under siste kategori. Her må du komme deg raskest mulig fra A til B og din vei er strødd full av biler, busser, stup og vanvittige hopp. Til disposisjon har du fire ulike biler/monstre å lufte på fem baner hver (20 utfordringer totalt altså). Det hadde vært fort gjort, om det ikke var for at hver konkurranse må vinnes tre ganger.

Bånn gass fra start til slutt er ofte en velfungerende strategi. Da sitter du igjen med å tilte bilen fremover eller bakover (ved å gjøre det samme med konsollen). Slik kan du løfte forhjulene over hindringer, lande med alle fire hjulene på bakken eller til og med ta en loop. Det siste belønnes med en kortvarig nitroeffekt.

Kontrollene sitter godt og bilene oppfører seg relativt forutsigbart, men opplevelsen blir for ensformig og i tammeste laget. Motstanden er minimal (når brettene ikke er direkte frustrerende) og motivasjonen til å spille forsvinner raskt når man innser at belønningen som venter rundt neste sving er mer av det samme middelmådige. Da hjelper det ikke med glorete lakk og latterlig store dekk.

Monster Trucks Nitro II kommer fra RedLynx og koster i skrivende stund 17 kroner.

4/10

Har du tips til iPod/iPhone-spill vi burde teste? Si gjerne fra i forumtråden.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden