Lost Ark har en litt merkelig bakgrunn. Spillet ble annonsert først for snart 8 år siden. Det ble offisielt sluppet sent 2018 i Sør-Korea, og en åpen beta-versjon ble åpnet i Russland ikke lenge etter. Den russiske versjonen har fortsatt status som en beta, mens vi i Europa og Amerika får en offisiell fullversjon åpen for alle 11. februar.
Veldig mange spillere fra andre regioner har hoppet gjennom flere hindringer for å få spilt på koreanske eller russiske servere. Uoffisielle oversettelser har blitt laget, det er hundrevis av guider på hva du må gjøre for å få spilt. Det har vært et etterlengtet spill, og ved hjelp av Amazon er endelig en legitim versjon av spillet på plass også her i vesten.
Så gjenstår det å se om det var verdt ventetiden.
Et litt annerledes nettrollespill
Lost Ark er et isometrisk massivt online rollespill. Det er en blanding av Path of Exile/Diablo og World of Warcraft. Versjonen vi får 11. februar (8. februar for de med tidlig tilgang) har 5 ulike klasser å velge mellom, og tilgang til nesten det samme innholdet som i den koreanske versjonen. Utviklerne har sagt at det ikke vil ta lang tid før vi er på samme «patch» her som i originalversjonen. Det vil blant annet si at det kommer noen flere klasser å velge mellom i løpet av noen få måneder, vil jeg tro.
Det er alltid mye å lære seg i starten av store spill som dette, og Lost Ark er intet unntak. Her er det system på system, mekanikker som spiller sammen og ting du kan samle, finne, se på, bytte ut og hjelpe meg. Litt overveldende i starten, men spillet er ganske godt på å forklare de ulike elementene underveis. Uansett så blir det en ganske brå start. De første områdene i spillet er dog ganske rett fram, det er lite du kan bomme på og både hovedhistorie og sideoppdrag følger hverandre tett.
De femten klassene som er en god miks, og det burde være noe for enhver smak. Du har den litt trege berserker med et gigasverd, kjappe «gunslinger» med skytevåpen, en rekke ulike variasjoner av nærkampsklasser og et par magibrukere. Kampsystemet er det som imponerer meg mest i Lost Ark så langt. Det er dynamisk og responsivt, med masse kule animasjoner og angrep for alle de ulike klassene. Alle kjennes unike og særegne ut, og dette er takket være kampsystemet. Sammenlignet med andre spill som tidligere nevnte Path of Exile og Diablo 3 så er kampsystemet her unikt og veldig annerledes. Det er mye mer kombinasjonsbasert, og på en måte et mer aktivt kampsystem i de andre spillene.
Litt treg start
De første områdene er en grei introduksjon til spillet, men samtidig kjennes de både en smule tomme, og litt lite spennende. Det tar litt tid før det virkelig begynner å sparke, og både oppdragene og utfordringene blir mye kulere litt lenger ut i spillet. Det henger naturlig nok også sammen med at figuren din oppgraderes, du får tilgang til nye angrep og evner, og blir også litt mer komfortabel med både spillestil og hvordan spillet er lagt opp.
For det er en del annerledes enn mange andre spill, og noe av dette henger sammen med at det er så mye å ta tak i her. Du har en hovedhistorie, du har sideoppdrag, du har andre typer sideoppdrag, du har en eventyrbok som skal fylles ut. Det er flere ulike samleobjekter spredt rundt på alle kartene, du har gruppeområder med jevne mellomrom, og du skal sjarmere en rekke NPC-er. Og alt dette er tilgjengelig mer eller mindre fra starten av. Det er imponerende mye spill her, og selv om det er en litt bratt kurve så koser jeg meg veldig med å bli «kjent» med spillet på nytt.
Det er gøy å se hvordan alt henger sammen. Det er også veldig gøy at alle aktivitetene du gjør i spillet belønnes på en eller flere måter. Er du lei av å denge monstre kan du mekke med «strongholdet» ditt, eller du kan samle inn treverk, du kan fiske eller du kan gjøre andre ting. Masse å gjøre, også i løpet av de første 25-30 nivåene, som er omtrent dit jeg kom i løpet av den tidlige tilgangen.
Foreløpig konklusjon
De første 15-20 timene i spillet har vært gode. Det er et stort spill, med mange systemer og mekanikker som spiller sammen, og det kan være en litt overveldende start. Men samtidig er spillet underholde også hvis du bare vil spille, slåss mot monstre og gå opp i nivå uten å sette deg inn i alle kriker og kroker av spillets systemer.
De første områdene i spillet er ikke de beste, men de er pene å se på, og sammen med kule, flashy angrep, responsivt kampsystem og en bra driv er starten på dette massive onlinespillet god. Du kommer fort i gang med det som er gøy, du får ny informasjon hele tiden, og det er haugevis med aktiviteter du kan gjøre underveis.
Nå åpner serverene for de som har kjøp Founder’s Pack 8. februar klokken 18.00 her i Norge, og nøyaktig tre dager senere er spillet åpent for alle, og helt gratis å teste ut. Jeg gleder meg veldig til å starte, og hvis de første tjuetalls timene er en indikasjon, så tror jeg dette er et spill jeg kommer til å holde på med veldig lenge.
Det er forresten er litt større gjeng som prøver å samles på serveren Zinnervale, for de som har lyst til å være med der.