Feature

Skate-spillenes historie

En gang i tiden var skate-spill de mest populære sportspillene på markedet

Nå ligger hele sjangeren med brukket rygg.

EA, Activision, montasje Gamer.no
1: Opprinnelsen
2: Kongen av skate-spill
3: Lenge leve kongen

Året er 2007. De nye konsollene Xbox 360 og PlayStation 3 begynner såvidt å bli varme i trøya. Nærmest ut av intet lanserer EA spillet Skate., utviklet av Blackbox.

Skate tok effektivt knekken på Tony Hawk-serien, med sine intuitive kontroller og mer realistiske fysikk.
EA

Spillet fokuserer på meget intuitive kontroller og er langt mer realistisk enn det Tony Hawk-spillene noen gang har vært. Den høyre stikken på kontrollene ble brukt til å kontrollere brettet, og ved å flikke den i forskjellige retninger utførte man triks. Spillet føltes friskt og befriende og man hadde full kontroll over hva skateren skulle foreta seg.

Neversofts årlige bidrag til skate-sjangeren het i 2007 Tony Hawk's Proving Ground og hadde ikke bra nok nyvinninger til å konkurrere med Skate. i det hele tatt. Tony Hawk ble fullstendig utsolgt av konkurrenten, og serien skulle aldri helt bli seg selv. Neversoft hoppet over til Guitar Hero-toget. Etter ni år og ni spill lagde de aldri et Tony Hawk-spill igjen.

Den nye «kongen»

EA og Blackbox skulle imidlertid ikke klare å ivareta sin plass på tronen særlig bra. To år senere kom Skate 2, uten de største omveltingene. Vi fikk imidlertid gå av brettet, noe som ikke var mulig i forgjengeren. Styringen til fots var imidlertid ikke i nærheten av å være like smidig som på brettet.

Fra E3-scenen presenterte Tony Hawk sitt nye spill Ride, og plastbrettet spillerne skulle bruke til kontrollere skateren i spillet med.
Skjermdump av stream

Mens Skate 2 gikk sin seiersgang var Tony Hawk, med sin nye utvikler Robomodo i ryggen, ute med nye sprell. På E3-scenen i 2009 sto «The Birdman» og snakket om sitt nye spill, Tony Hawk: Ride. I hendene holdt han et rullebrett i plast. Dette var den nye kontrollen. Spilleren skulle stå på brettet og vri, vende og balansere for å kontrollere skateren i spillet. Umiddelbart hørtes det lovende og spennende ut. Sega hadde gjort noe lignende med Top Skater i 1997, men teknologien hadde kommet langt siden den gang. Dessverre matchet ikke gjennomførelsen ambisjonene. Spillet fikk dårlig kritikk og har en gjennomsnittsscore på 44 på Metacritic, langt under gjennomsnittet for alle de tidligere hovedspillene i serien. Spillet solgte rundt 114,000 kopier, og verre skulle det bli.

Skate-serien føltes frisk etter så mange Tony Hawk-spill, men spillene ble for like.
EA

Hvis Skate 2 hadde lite nytt å melde, hadde Skate 3 året etter enda mindre. Det føltes ikke så klønete å spasere, men det var lite nytt. Grunnen til at de to Skate.-oppfølgerne fikk så gode karakterer var nok utelukkende på grunn av de solide kontrollene på brettet som alltid satt som støpt. Et Skate.-spill, kalt Skate It, kom til Nintendo Wii og fikk også generelt ganske bra kritikk.

Til tross for beskjedne 114,000 solgte kopier av Tony Hawk: Ride følte nok Robomodo og Activision at de måtte gi den relativt lille gruppen som faktisk hadde kjøpt plastbrettet valuta for pengene. Høsten 2010 slapp de ut oppfølgeren Tony Hawk: Shred. Dette spillet ønsker nok de aller fleste involverte bare å fortrenge. Spillet fungerte på samme måte som Ride, men tillot også kjøring på snowboard, noe som kanskje er naturlig i og med at flere av de som prøvde plastbrettet forteller at det føles mer ut som å stå på et snøbrett enn et rullebrett. Spillet solgte 3000(!) kopier og førte til at hele Tony Hawk-serien ble lagt på is.

På grunn av disse fadesene, og at EA misbrukte sin sjanse til å opprettholde posisjonen som skatekonge ble hele sjangeren liggende nede med brukket rygg.

Kunstig koma

En høyoppløst Tony Hawk der the hele startet. «The Warehouse».
Activision

Så ble det stille en stund. Ikke bare fra Tony Hawk, men også fra hele skate-sjangeren. Skate-serien til EA og Blackbox har vi ikke hørt noe fra siden Skate 3. Robomodo forsøkte å vekke sjangeren til live, ved å gå tilbake til røttene med spillet Tony Hawk's Pro Skater HD. Spillet hentet brett, utfordringer og musikk fra de to første ─ og kritikerroste ─ Tony Hawk-spillene, men fikk nok ikke helt den mottagelsen de hadde sett for seg. Kritikken var blandet drops, og spillet har et gjennomsnitt på 67 på Metacritic. Spillet har blitt oppdatert med diverse nedlastbart innhold, og er nok en bedre opplevelse i dag enn ved lansering. Likevel ble serien, og dermed sjangeren, igjen lagt i koma.

OlliOlli var et annerledes pust til skate-sjangeren.
Rollingmedia Limited

Det friskeste innslaget i skate-sjangeren siden Tony Hawk's Pro Skater HD, er nok OlliOlli fra 2014. Et lite, men sjarmerende indie-spill til PlayStation Vita. Activision testet Tony Hawk på mobilmarkedet samme år, men kom aldri så langt som å gi ut Tony Hawk's Shred Session internasjonalt. Spillet skulle være en tvist på de uendelige løpespillene, som Temple Run og lignende, men ble altså trukket fra markedet før folk flest i det hele tatt hadde fått muligheten til å prøve det. Det kunne se ut som Tony Hawk-serien aldri skulle klare å komme seg på bena igjen.

I november kom imidlertid beskjeden om at Tony Hawk jobbet med et nytt spill. Så ble det stille i et halvt år. I mai ble det avslørt at det var snakk om et nytt spill i Pro Skater-serien, en oppfølger til 13 år gamle Tony Hawk's Pro Skater 4! Vi vet ikke veldig mye om spillet ennå, men spillet skal inneholde diverse «power-ups», og kommer igjen til å handle om å bygge opp de største poengsummene. Akkurat som i gode gamle dager.

Blir Tony Hawk's Pro Skater 5 redningen for den tradisjonsrike serien? Svaret får vi veldig snart.

Hva tror du om Tony Hawk's Pro Skater 5? Hvilket skate-spill er din favoritt?

1: Opprinnelsen
2: Kongen av skate-spill
3: Lenge leve kongen

Siste fra forsiden