Anmeldelse

Fruitbus

En frodig og fargerik fruktsalat

Krillbite Studio begynner å bli en av ringrevene blant norske spillutviklere. De har kommet langt siden starten da de var en gjeng studenter som gjorde alvor av bacheloroppgaven sin. Da ble resultatet skrekkspillet Among the Sleep.

Nå er de klare med sitt nyeste prosjekt, og for reddharer som meg skal vi heldigvis ut på et mye lystigere og fargerikt eventyr. Med en fruktbuss.

Velkommen om bord på fruktbussen

I Fruitbus tar man over fruktbussen etter bestemor. En fruktbuss er rett og slett som en sunnere variant av isbilen. Man kjører rundt omkring og spiller en trivelig melodi for å tiltrekke seg potensielle kunder i nærheten, og selger dem fruktbaserte varer gjennom sidevinduet på bilen.

Bestemors fruktsalater har gjort stort inntrykk på innbyggerne på den fiktive øya Banamas og omegn. Nå som hun har gitt seg, og det er du som har tatt over staffetpinnen og styrer showet, skal det som seg hør og bør arrangeres en avskjedsfest for bestemor. Men hva er vel en fest uten gjester?

Fruktbussen i all sin prakt.
Håvard Ruud/Gamer.no

Historien i spillet går ut på at man reiser rundt for å hanke inn antropomorfe øyboere til festen. De fleste man møter på, har et nostalgisk forhold til fruktbussen, og vil gjerne være med å hedre bestemor. Men de har sine egne problemer de må håndtere først.

Det er som regel ikke verre enn at en smoothie eller en fruktsalat kan fikse humøret, eller få dem til å huske hvor de har lagt en kjær eiendel de stresser over å ha forlagt.

Fem om dagen

Og sånn går nu dagan i dette spillet. Man kjører bussen sin rundt omkring på de ulike øyene, plukker frukt og foredler dem til salater og smoothies som selges til glade kunder. Det er en relativt enkel tilværelse i Fruitbus. De fleste problemer kan løses med litt oppkuttet frukt.

Dette er en slags hybrid av spill som Overcooked og kosespill som Animal Crossing. En del av tiden vil gå til å innhente frukt, mens den andre går med til å kokkelere for ventende kunder.

Til å være øyer av relativt beskjedne størrelser, varierer landskapet veldig. Forskjellige biomer byr på forskjellige vekster. For eksempel bugner det av epler, mens andre, og mer sjeldne, frukter finner man for eksempel i jungelen eller i sumpen.

Når frukten er høstet, fyller man opp fruktbussen og setter av gårde for å finne kunder og potensielle festgjester. Her ligger spillets andre utfordring for meg. Bussen er nemlig ikke så stor som den ser ut. Det tar ikke lang tid før det begynner å bli trangt mellom kasser og bord som skal oppbevare alt man trenger.

I starten mens man bare lager fruktsalater trenger man i grunn bare kasser å oppbevare frukten i, men etter hvert får man bestillinger som krever kjøkkenutstyr for å lage mer «avanserte» kreasjoner som smoothier og smørbrød.

Hvordan jeg skal strømlinjeforme det mobile kjøkkenet mitt har gitt meg noe hodebry, men heller ikke vært mitt hovedfokus. Man står nærmest fritt til å innrede fruktbussen sin slik man vil, og man har en rekke valgmuligheter til å gi utsiden sitt eget særpreg også.

Fornøyde kunder gir klingende mynt i kassa.
Håvard Ruud/Gamer.no

Fruitbus’ kontroller er dessuten herlig «manuelle». For eksempel; for å kjøre bussen må man trykke på setet for å sette seg, trykke på nøkkelen for å starte motoren, og trykke på håndbrekket for å komme seg av gårde. Maten lages i Overcooked-stil gjennom flere trekk, ved å kuttes opp, plasseres i en beholder og flyttes til disken.

Det høres kanskje trått ut, men det er absolutt mest morsomt, og bidrar mye til innlevelsen. Måten spillet styres på, gir inntrykk av at det egentlig burde vært et VR-spill. Krillbite sier de ikke har noen planer om en VR-versjon, men det virker nesten som det ville vært den ultimate måten å spille på.

Noen råtne epler

Fruitbus er et innmari hyggelig spill, men som med de fleste spill kommer det med noen aber.

Jeg savner for eksempel en forklaring på hvordan betalingen regnes ut. At forskjellig frukt bidrar med forskjellig verdi til totalprisen har jeg forstått. Men noen ganger legges det til tilsynelatende tilfeldige variabler til utregningen. Det hadde vært fint å forstå. Ikke nødvendigvis fordi jeg har et behov for å effektivisere dette spillet, men en viss forutsigbarhet og en måte å regne ut hvor mange salater man er unna å kunne kjøpe seg en oppgradering eller pyntegjenstand, hadde jo vært kjekt.

Apropos ting jeg ikke forstår; jeg har kjøpt og installert oppgraderinger til motoren som tilsynelatende ikke gjør noen forskjell. Burde ikke motoroppgraderingen gjort bussen merkbart raskere, gitt meg en knapp som aktiverer en liten fartsøkning eller i hvert fall forklart hvorfor ingenting av dette skjer?

Spillet har en tjukk journal som loggfører behov og ønsker til alle figurer man har møtt, kart, oppskrifter og diverse instruksjoner. Her burde det også vært forklaringer på tingene nevnt ovenfor, spør du meg.

On the road again.
Håvard Ruud/Gamer.no

Testperioden har også vært preget av noen tekniske småfeil. Det har kommet flere patcher underveis, som har fikset ett problem og lagt inn et annet. Det gir imidlertid grunn til å tro at det jobbes i kulissene med en oppdatering som fjerner det verste rusket.

Konklusjon

Krillbite Studio er flinke. De har vist flere ganger at de kan lage unike spillopplevelser, og det har de gjort denne gangen også.

Overcooked møter Animal Crossing når man kjører en fruktbuss rundt for å servere glade kunder deilig fruktbasert mat og drikke.

Spillet kunne med fordel vært litt bedre på å veilede spilleren videre, men det ligger også litt i Fruitbus’ natur at man kan spille som man vil. Verdenen er åpen, og er du først og fremst opptatt av å pimpe bussen din, eller finne nye typer frukt og lage nye kreasjoner, trenger du slettes ikke fokusere på historien.

Grafikken er skjønn, spillet er fullt av sjel og like søtt som norske jordbær pleide å være!

Fruitbus lanseres på Steam den 28. oktober.

7
/10
Fruitbus
Et søtt, unikt og fargerikt spill.

Siste fra forsiden