Kommentar

No Man's Sky NEXT

En enorm oppdatering, men er det egentlig nok?

Hello Games har i hvert fall ikke ligget på latsiden, det er helt sikkert.

Hello Games

Reisen har vært lang og merkelig for Hello Games og deres spill No Man's Sky. Det lille studioet som tidligere hadde laget Joe Danger havnet plutselig på forsiden av alle spillnettsider etter imponerende pressekonferanseprat og trailere, og «hypen» på internett tok helt av.

Spillet kom, og ting ble snudd totalt på hodet. Spillet leverte ikke det Hello Games hadde sagt, det så ikke ut som det de hadde vist, og det hele endte med drapstrusler og utrolig mye kritikk rettet mot Sean Murray og hans kompanjonger.

Var det ufortjent? Ja, uten tvil. Et spill er bare et spill, og at noen skulle mene at et spill som ikke svarer til forventningene dermed fortjener drapstrusler er helt bak mål. Men mye av kritikken til spillets mangler var helt på sin plass.

Skyhøyt ambisjonsnivå

De nye kameravinklene er bra.
Gøran Solbakken/Gamer.no

Ambisjonene til utviklerne var enorme. Et enormt univers der alle planeter kunne besøkes, uendelig variasjoner på hvordan atmosfæren, floraen og faunaen skulle være på hver planet, og en helt unik reise for hver enkelt på vei mot senter av universet, der den store hemmeligheten skulle befinne seg.

Fakta viste seg imidlertid å være noe helt annet. Det man fikk var et spill med uendelig mange planeter å besøke, men de var på langt nær så unike som det hørtes ut. Og spillet hadde veldig lite som drev en frem mot målet, en rekke klønete spillmekanikker som til syvende og sist førte til at spillet ble en endeløs «grind» etter materialer for å komme seg videre.

Spol to år frem i tid, og internett snakker på nytt om No Man's Sky. De har jobbet lenge i stillhet, men de første bildene og videoene av patchen de kaller NEXT ser lovende ut. Hello Games er plutselig på alles lepper igjen, men har vi nå endelig fått det spillet utviklerne så for seg da de snakket sammen rundt lunsjbordet? Vi har tatt en titt.

En enorm forbedring

No Man's Sky NEXT er uten tvil en imponerende oppdatering. Etter å ha rotet frem disken, installerts spillet på nytt og lastet ned nødvendige filer var jeg klar til å utforske verdensrommet nok en gang. Kanskje ikke like spent som for to år siden, såpass har jeg da lært, men allikevel interessert.

Min forrige lagringsfil, urørt i nøyaktig 1 år og 11 måneder, viste at jeg spilte i 13 timer før jeg gav opp. Jeg starter på en ny fil, for å se alt fra starten av. Dette er fortsatt No Man's Sky, det er det ingen tvil om. Men planeten jeg har havnet på er ulik alt annet jeg kan huske å ha sett, og spillet forteller meg ting jeg ikke vet, og guider meg i en retning.

Vakkert.
Gøran Solbakken/Gamer.no

Det er en tydeligere historie i spillet nå. Du dyttes hele tiden i en retning, og selv om det finnes planeter rundt på alle kanter så har spillet en lineær vei du kan følge. Du kan bygge en egen base, med teleportering til romstasjoner og andre baser rundt omkring på andre planeter du også har base på. Dette er en stor forbedring, og noe som gjør at det blir enda mer gøy når du får venner på besøk.

For det er kanskje den største nyheten med NEXT, flerspiller. Du og opp til tre andre venner kan spille sammen, bygge sammen, fly sammen og utforske verdensrommet sammen. Det fungerer ikke optimalt, men det gjør i det minste reisen bedre for de som liker selskap.

Les også
Anmeldelse: No Man's Sky

Ikke alt har blitt bedre

Romstasjonene har blitt større og mer interessante å besøke, grafikken har fått seg en oppdatering (No Man's Sky greier fortsatt å glimtvis være et av de peneste spillene jeg har spilt), og de har forbedret historien og veien mot universets sentrum.

Men de har ikke gjort noe med den uendelige «grinden» etter materialer, og inventar-systemet er fortsatt like tungvindt og unødvendig lite brukervennlig som alltid. Baggen fylles opp av materialer utrolig fort, og det tok ikke lange stunden på den første planeten før jeg gikk tom for plass, og måtte begynne å prioritere og hoppe over mineraler eller andre ting jeg fant, rett og slett fordi jeg ikke hadde plass til mer.

Fortere enn lyset.
Gøran Solbakken/Gamer.no

Ja, Hello Games har endret på materialene slik at det ikke er like mange ulike du trenger til drakten, basen eller romskipet ditt. Og de kan oppbevares i høyere antall sammenlignet med tidligere. Men du brenner gjennom enorme mengder hvis du for eksempel bygger en base, og det er lite annet enn kjedelig tidtrøyte å skulle samle inn mer.

Dette dreper en del av progresjonen i spillet, og knoting med inventaret og mineralene er en av de aller største problemene spillet har, og som det fortsatt ikke har greid å fikse opp.

Jeg vet at dette er et ressurs- og overlevelsesspill, men det hadde vært bedre måter å løse dette på, og man ender opp med å irritere og bruke mye tid på kjedelig skyte minelaseren på steiner og blomster, noe som fører til mindre tid blant stjernene, der man egentlig vil være.

Konklusjon

No Man's Sky NEXT er en enorm oppdatering, som retter opp i mye av det spillet slet med når det ble sluppet for to år siden. Det introduserer flerspiller slik at du ikke må gjøre alt mutters alene, men kan nyte stillheten i verdensrommet sammen med tre andre venner som aldri holder munn.

Du kan bygge baser og enorme fraktskip, noe som rett og slett er skikkelig moro. Du har hoved- og sideoppdrag, du har større valgmuligheter i forhold til hvordan du egentlig vil spille. Spillet har også fått mulighet for en tredjepersons kameravinkel, noe jeg setter veldig pris på.

Følger med som Han Solo akkurat her.
Gøran Solbakken/Gamer.no

Men dette er fremdeles No Man's Sky, la det ikke være noe som helst tvil om dette. Du må samle mineraler til det uendelige (hvis du ikke spiller på Creative, der du har uendelig liv og ubegrenset med materialer), og du må knote med et irriterende dårlig inventar-system.

NEXT er utvilsomt er bra plaster på såret, men det er nettopp dette det er. Et plaster, ikke et helt nytt spill. Likte du No Man's Sky når det kom, eller så potensialet i det, eller kanskje likte deler av det, så vil jeg anbefale deg å gi det en sjanse.

For meg er No Man's Sky fortsatt et deilig og rolig spill jeg kan slappe av meg. Det er noe zen-aktig over å fly rundt på planetene, ta noen flotte skjermbilder, bygge en lite base, fyke opp i verdensrommet og se etter den neste planeten å utforske. Kanskje du også greier å finne denne roen nå, to år etter?

Siste fra forsiden