BARCELONA (Gamer.no): Uansett om du leser bøker, ser film eller spiller TV-spill så vil du etter en viss tid merke en rekke fellestrekk mellom de aller, aller fleste historiene. En rekke tidlige verker av noen av historiens største forfattere dekker allerede de mest spennende og relevante utgangspunktene og utfallene av en historie. De fleste moderne historier er bare variasjoner av eldgamle oppskrifter.
En av disse historiene og oppskriftene er den legendariske «Journey To The West», som er en av de fire, store klassiske romaner i kinesisk litteratur. Enslaved er et av flere spill som er tungt basert på denne historien, og ironisk nok er kanskje denne direkte adapsjonen av en eldgammel bauta noe av det mest genuint interessante og selvstendige som kommer ut i år.
Dystopisk fremtid
Enslaved er i grove trekk det siste spillet til den tidligere PlayStation 3-eksklusive utvikleren Ninja Theory, som kanskje er mest kjent for det forholdsvis populære Heavenly Sword. Denne gangen er det historien om en fremtidig, dystopisk jordklode som skal fortelles. Upersonlig dronekrigføring tok etter hvert overhånd, noe som førte til at omtrent hele jordens befolkning ble utryddet. Bare noen tusen mennesker er igjen, og de tyranniseres av automatiserte roboter som fortsatt følger gamle ordre om å fange og utrydde folkene de finner.
Midt oppe i denne depressive fremtidsvisjonen finner vi de to hovedpersonene fanget i et slaveskip. Monkey er den figuren spilleren hovedsaklig styrer, og kan vel best beskrives som et fjell av en mann med noe begrenset håndbagasje. Trip er derimot et skjørt kvinnemenneske hvis overlevelsesevne ene og alene hviler på kløkt og smidighet. Sammen greier de å unnslippe fangenskap, og for begges beste velger Trip å utstyre Monkey med et tankestyringshodebånd hun har stjålet av fangevokterne.
Deretter følger historien til to kontraster av noen mennesker gjennom New York og andre mer eller mindre urbane områder for å unnslippe sine slaveholderes undertrykkelse. Og i rollen som Monkey må man forsere hinder, løse gåter, knekke vanskelige fiender og åpne stier slik at den mindre levedyktige Trip kan komme seg velberget frem til hjembyen sin. Allerede fra første sekund kan det rent konseptmessig virke som en slags nyversjon av kultklassikeren Ico, men her har man også en hel rekke med spennende eventyrspillelementer å spille på.
En herlig bastard
Det er nemlig slik at robotene i denne verdenen er ekstremt sterke og kommer i både livsfarlige og uovervinnelige utgaver. Dermed må man kombinere en rekke ulike actionelementer alt etter hvor stor og nødvendig motstanden er. I vår fremvisning betød det ofte å hoppe fra hinder til hinder blant svært kreativ kameraføring, det hele i kulisser sterkt preget av tropisk fauna ispedd asfalt, gamle reklametavler og hint til det som en gang var en oppegående sivilisasjon.
Denne delen av spillet gav meg umiddelbart Uncharted 2-vibber, og de fleste som er kjent med plattformelementene i det spillet kan nok enes i at det er en hedersbemerkning og vel så det. Da er det heller ikke ueffent at kampsystemet har en merkelig pirrende schwung over seg, til tross for at det i all hovedsak går ut på et begrenset antall nærangrepskombinasjoner med den digre staven til Monkey.
Noen ganger får man riktignok anledning til å benytte seg av skjold eller å skyte prosjektiler med denne staven, men det er altså i all hovedsak intime utvekslinger av rå makt som preger kampsystemet her. Man må dermed være kjapp, effektiv og snarrådig for å hamle opp med fiender som ofte har skytevåpen og venner med seg. Noen fiender kan man sågar ikke bekjempe før langt senere, noe som er med på å bygge spenning og gi troverdighet til den forfalne planeten.
I det hele tatt føles Enslaved som en særs heldig kombinasjon av elementene fra en rekke solide spill, noe som ledet til at jeg måtte spørre sjefsdesigner Tameem Antoniades om hva som egentlig hadde inspirert de:
– I tillegg til «Journey To The West» har vi latt oss inspirere av en hel del, men den største inspirasjonen har nok vært det filmatiske plattformspillet Another World. Når du sier at du ser Ico i spillet vårt så kan nok det spores tilbake til at Team Ico også lot seg imponere av Another World, som var utrolig forut sin tid. Utover det har jeg personlig latt meg inspirere av Hayao Miazaki som har laget en rekke legendariske animefilmer som besitter en veldig unik grafisk stil..
Historien er et bakteppe
Vi kom også inn på historiefortellingen etter hvert, for det er jo tydelig at det er en del klare føringer her. Herr Antoniades er likevel ikke med på at dette er eksplisitt samfunnskritikk.
– Historien i dette spillet er tilsynelatende veldig kritisk til moderne krigføring og måten samfunnet tar vare på seg selv på, hva forsøker dere å fortelle med Enslaved?
– Vel, boken vi har tatt utgangspunkt i er en slags asiatisk «Hobbiten», så ikke let etter allverdens moderne samfunnskritikk der. Faktum er uansett at jeg ikke prøver å komme med en «statement» med dette spillet. Jeg synes en dystopisk fremtidsvisjon er et veldig snedig og spennende bakteppe for historien vår, og i kontrast med idylliske omgivelser skaper det en mystikk som gjør Enslaved til et veldig unikt spill. Det er historien til Money og Trip som står i sentrum her, og det som har skjedd tidligere er hovedsakelig et palett for deres historie.
Sjefsdesigneren lover likevel at man vil finne en rekke hint gjemt utover i spillet som forteller mer om den intrikate forhistorien, slik at spilleren selv kan gjøre seg opp en mening om hva som har skjedd bak kulissene.
Og skulle ikke det være insentiv nok til å pludre og endevende spillet for spennende finurligheter så har man også et rollespillaktig erfaringspoengsystem som brukes til å forbedre de to figurene. Her kan man for eksempel kjøpe paralyseringsangrep så Trip overlever en bitteliten stund alene, eller gi nye triks og bedre helse til Monkey. Dette systemet er basert på poeng man får av å drepe fiender, og dermed er hybridgumboen nærmest komplett med plattformelementer i stil med Uncharted 2, et grunnkonsept likt kunstperlen Ico og actionspillelementer a la Ninja Gaiden.
Konklusjon
Hvert år dukker det opp noen titler som lurer under overflaten helt inntil utgivelse, før de sprenger seg gjennom og blåser intetanende spillere tilbake. Nå skal jeg ikke bli overambisiøs og hylle Enslaved som det nye Batman: Arkham Asylum i så måte, men det er veldig klart at dette spillet har potensialet til å nå veldig langt.
Her finner man nemlig en tydelig og sjarmerende grafisk stil, stilige plattformelementer skissert med svært kreativ kameraføring, et spennende dystopisk bakteppe, et kampsystem med skikkelig schwung og omgivelser fremprovoserer kompliserte såvel som grunnleggende følelser. Og når utviklerne selv lover at spillet skal ta oss gjennom en lang ferd som ikke bare omfatter de bittersøte ruinene av New York men også svinger innom det regelrette apokalyptiske og det unektelig idylliske, ja da er det vanskelig å ikke bli fryktelig nysgjerrig.
Enslaved: Odyssey To The West er ventet i salg i oktober, for Xbox 360 og PlayStation 3.