Vi som spiller Fallout 4 har alle opplevd det: Man trasker rundt i ødemarken og aner fred og ingen uro, før et Deathclaw-beist kommer og mauler oss til døde. YouTube-eren «postbroadcast» fikk nok – som du kan se i videoen over – likevel et scenario som er litt utenom det Bethesda egentlig hadde tenkt seg da de laget spillet.
Etter et basketak med et slikt beist endte han opp med hodetraume, som man gjerne får om man har fått et hardt slag til skolten. Han greide ikke å fjerne hodeskaden på normal måte, og ante at noe hadde gått skeis. Da han gikk fra første- til tredjepersonskameraet så han det – han hadde, bokstavelig talt, mistet hodet, men kunne likevel traske rundt og oppleve verdenen.
Hodeløs bug
Passende nok hadde «Perception»-tallet hans falt til null – hvordan kan man observere noe uten et hode, liksom? I tillegg merket han at spillet heller ikke ville la ham få klippet håret hos en frisør, og fiender fant ut at det var umulig å treffe ham i hodet, uansett hvor treffsikre de var.
Selvfølgelig er det nok en gang snakk om nok en bug i det som er et spill med mye småpirk. I dette tilfellet holdt det å laste en lagringsfil, så postbroadcast kan heldigvis fortsette eventyret med figuren sin, Donald Trump, uten å vandre hodeløst rundt i ødemarken.
I forrige uke skrev vi om noen andre «glitcher» som spillere snublet over i løpet av de første dagene. Da så vi alt fra flyvende dyr til Michael Jackson-moves og spøkelsesarmer.
Et flott spill likevel
Som alltid vil hver enkelte spiller oppleve færre av disse glitchen enn internettet finner i fellesskap. Vår anmelder hadde for eksempel svært få tekniske problemer, og hadde bare noen mindre brysomme glitcher i sin spilletid med PC-utgaven.
– Spill handler om å bli underholdt. Når det kommer til sandkassespill er det en avgjørende faktor for meg å ha det morsomt. Dette har Bethesda nok en gang klart, og de har gjort det bedre enn aldri før. Dette er det beste sandkassespillet jeg har spilt siden Red Dead Redemption. Den store verdenen, utfordringene, oppgraderingssytemet og den gode historien utgjør et spill du sent vil glemme – mye fordi du kommer til å spille det lenge, men også fordi opplevelsen er så gjennomført morsom og minneverdig, skrev Jonas Magerøy i vår anmeldelse.