Det lovende Metal Gear: Rising fikk mye oppmerksomhet på Konamis pressekonferanse. Som vi allerede har meldt om ser spillet ut til å bli radikalt annerledes fra de andre i serien. Rising vil i mye større grad være actionbasert, med fokus på mantraet «skjær fritt».
Det Konami vil frem til her er at man kan bruke Raidens katana-sverd fritt, du har full kontroll over hvilke kroppsdeler du deler opp, men også hvor dype kutt du utdeler. Dermed har du alltid muligheten til å la være å drepe fiendene dine hvis du skulle ønske det.
Spillet forlater likevel ikke sine røtter totalt, det vil være mulighet for sniking også i MGS Rising. Men snikingen vil her være av en helt annen natur, i sin superspretne cyberform er jo Raiden tross alt adskillig mer akrobatisk og sprek enn Solid Snake noen gang var. Sniking i Rising vil derfor være mer intenst og hurtig, i tillegg til at mye av det vil foregå i luften.
Det kanskje aller mest spennende vi fikk vite på denne pressekonferansen var detaljer om historien til spillet. Hvordan nevrotiske, uerfarne Raiden ble forvandlet til en råtøff sverd-svingende cyberninja er noe mange gjerne vil vite.
Dette vil Metal Gear Solid: Rising gi oss svar på, spillet er nemlig satt til perioden mellom spill 2 og spill 4 i serien. Regissøren av spillet vil at vi skal oppleve makten sverdet gir, og han er ute etter å gjøre Raiden til en mer populær karakter enn han er i dag.
Les også:Raiden kapper biler i biter
Les også:E3-oppsummering Microsoft
Les også:Hvem hadde trodd?