Perfect Dark

En bråte med Perfect Dark-utviklere har forlatt prosjektet

Tidligere ansatte melder om uenigheter rundt retningen for nyversjonen.

Xbox Game Studios

Halvannet år etter kunngjøringen av Perfect Dark – en nytolking av det klassiske skytespillet – kan det se ut til at prosjektet har støtt på problemer.

Perfect Dark ble avduket i 2020.
Xbox

Som VGC melder har minst 34 medlemmer av utvikler The Initiative forlatt sine stillinger i løpet av det siste året. Blant dem er spillsjef Dan Neuburger, designsjef Drew Murray, nivådesigner Chris O'Neill og flere andre folk i lederstillinger.

Kilder som har snakket med nettstedet forteller at utviklingen var preget av uenigheter mellom de ansatte og ledelsen. Konflikter rundt retningen for spillet og om utviklingsprosessen skal også ha ført til at arbeidet har gått veldig sakte.

Større rolle for Crystal Dynamics?

Alt dette kan være på å forklare hvorfor Microsoft i fjor høst hentet inn Tomb Raider-utvikler Crystal Dynamics til å assistere på prosjektet. The Initiative står fortsatt oppført som ansvarlig for Perfect Dark, men gitt at så mange har forlatt studioet – uten at de fleste har blitt erstattet – kan tyde på at Crystal Dynamics har tatt på seg en større rolle.

I en uttalelse til VGC prøvde The Initiative-sjef Darrell Gallagher – som tidligere var sjef for Crystal Dynamics – imidlertid å roe gemyttene.

– Det er ikke enkelt å bygge et studio og gjenoppfinne en høyt elsket spillserie. Da vi opprettet The Initiative var målet å benytte oss av utviklersamarbeid for å oppnå våre ambisjoner, og vi er veldig spente på fremskrittene vi har gjort sammen med Crystal Dynamics, sa Gallagher og fortsatte:

– Det er ikke uvanlig med endring blant ansatte, spesielt med det globale kaoset som har herjet de siste to årene, og vi har fortsatt mye jobb foran oss for å levere en fantastisk Perfect Dark-opplevelse til våre spillere. Vi ønsker alt godt til våre tidligere kollegaer, og jeg er veldig trygg på teamet vi har på plass og de nye talentene som kommer inn, og jeg gleder meg til å dele mer med fansen.

Etter det VGC erfarer ønsker Microsoft å være ekstra tålmodige med sine nye utviklerteam. Målet er å få på plass solide studioer som jevnlig kan produsere toppspill på linje med PlayStation-titler fra Naughty Dog og Insomniac.

LES OGSÅ: Xbox-sjefen har fått nok av konsollkrig »

Siste fra forsiden