STOCKHOLM (Gamer.no): Creative Assembly begynner å få noen strategititler under beltet, og takket være kvaliteten er det mange som for lengst har trykket Total War-spillene til sine bryst. Neste spill ut er Empire: Total War, der målet er å bygge det største imperiet i perioden 1700-1800. Denne gangen er kamp mann mot mann blitt mindre viktig. Sverdet er nemlig i ferd med å bli byttet ut med kuler og krutt på slagmarken.
– Det at kampene i så stor grad handler om kuler og krutt er en massiv taktisk endring fra tidligere spill. Det forandrer hele dynamikken på slagmarken. Nå er soldatene opptatt av å finne gjemmeplasser der de kan skyte i trygghet. Samtidig er det stunder der du må avansere med bajonetter, og disse øyeblikkene kan være avgjørende for slagets utfall, sier Kieran Bridgen, kommunikasjonssjef i Creative Assembly, til Gamer.no.
Kontrollert kaos
Vi fikk oppleve noen slike slagscener da vi fikk se spillet, og det er ingen tvil om at ny teknologi tilfører en frisk dimensjon til Total War-sjangeren. Miner, sprettende kanonkuler og bygninger som kan okkuperes gjør slagmarkene kaotiske og svært levende. I tillegg til at bevegelse og artilleri blir påvirket av væreforhold, må du også dra nytte av landskapet rundt deg for å vinne. Høydeforskjeller, bygninger og murer som skytterne dine kan holde seg bak er helt avgjørende for at du skal vinne slagene.
– Bruken av miljøet rundt deg er en av nøklene til suksess i Empire: Total War, slår Bridgen fast.
Kampene på land er likevel ikke radikalt endret fra tidligere utgaver, selv om områdene er større og uhyre detaljerte.
– 10 000 enheter på skjermen vil gi en enorm skala, men det er meningen at du aldri skal miste kontroll over dine enheter og de mange situasjonene som oppstår i et slag. Det skal være episk, men også kontrollertbart, forklarer Bridgen.
Den største nyheten i Empire er nok sjøslagene. Disse minner mye om det vi tidligere har sett i spill som Sid Meier’s Pirates og Pirates of a Burning Sea, bare langt mer avansert og mye vakrere.
– I utgangspunktet avhenger bruken av marinen veldig mye av hvilket land du velger å styre. Nasjoner som ikke har tilgang til havet vil selvsagt ikke ha noen flåte i starten. Målet med spillet er å bli det største imperiet, og da må man involvere seg i den maritime delen av spillet. Man må også benytte seg av handelsrutene på vannet for å få suksess, sier kommunikasjonssjefen.
Og han understreker:
– Det handler om å finne en god balanse mellom kamp på land og til vanns, hvis du neglisjerer en av delene klarer du neppe å nå opp i spillet. Det maritime er ikke et minispill vi bare har kastet inn. Det er et helt eget spill i sin helhet, der veldig mange faktorer spiller inn for at du skal ha suksess.
Værfast
En av disse faktorene er været, noe som selvsagt er helt avgjørende når du styrer farkoster som er helt avhengig av vinden.
– Været er veldig viktig. Her kan du få alt fra duskregn via massive tyfoner til lynnedslag. Utfordringene er forskjellige. Et vindstille karibisk hav kan være like vanskelig å takle som Nordsjøen i opprør. Det er ikke ment å være en seilesimulator men båtene oppfører seg slik du forventer at de skal gjøre, sier Bridgen.
Hvis du jobber målbevisst og hardt vil du etter hvert bli verdens største sjømakt, men det betyr ikke at du skal føle deg trygg:
– Selv om du har klart kunststykket å bli alliert med absolutt alle, nytter det ikke å neglisjere dine sjøstyrker. Vi har pirater som vil angripe deg og dine handelskonvoier, så her må du være på vakt.
Empire vil komme med et ganske avansert teknologitre, der du hele tiden kan forske deg frem til bedre våpen, styresett og så videre. En av de største premiene som ligger i enden av iherdig forskning er dampdrevne skip – selv om dette ikke er helt etter historieboka.
– Vi tar med dampbåter litt tidligere enn det som er historisk korrekt, men vi følte virkelig at de bidro til en enda mer positiv spillopplevelse. Disse er veldig primitive men har likevel store fordeler over seilskip, siden dampmaskiner ikke er avhengig av vinden, sier Bridgen.
Total War-spillene handler ikke bare om slagene, det er vel så interessant å styre ditt rike på en stor skala. Her kommer oversiktskartet inn, her har du full kontroll over alt som skjer i din verden.
– Kampanjekartet er massivt, det største vi noen gang har hatt i et Total War-spill. I denne utgaven kan du hoppe fra region til region med ett tastetrykk, samtidig som du selvsagt kan styre kartet som du vil med musen. Kartet er veldig detaljrikt, og vi har brukt NASAs satellittdata for at alt skal være så korrekt som mulig, sier Bridgen.
Før han fortsetter:
– Enhetene er dessuten ikke bundet opp til et rutenett lengre, de kan bevege seg helt fritt på kartet takket være noe vi kaller superteksturer. Vi snakker om en gigantisk realistisk verden som du kan leke deg i.
Samlende intelligens
Dermed skal alt ligge til rette for at du kan overgå alle når det gjelder å styre gigantiske imperier, ved hjelp av en samlende og kalkulerende kunstig intelligens.
– Utenfor slagene handler det meste om å styre alt av byer, skatter, handel og politikk. Alt som skjer her påvirker hvordan generalene ter seg i slag. Den kunstige intelligensen jobber slik at den vet hvor viktige slag er, og at man kjemper til siste mann om et slag er helt avgjørende for imperiets overlevelse.
– Hvilke nasjoner vil være med i Empire?
– Vi har med 12 spillbare nasjoner, og 50 totalt. Vi har ikke annonsert alle de spillbare, men blant disse finner vi Storbritannia, Preussen og Frankrike. I flerspiller kan du dessuten spille som pirat, noe som er en liten bonus, ler Bridgen.
Dermed blir omspillbarheten nesten ubegrenset. Creative Assembly lover nemlig distinkte opplevelser hver eneste gang du velger deg en ny nasjon som skal blomstre under din ledelse:
– Hver eneste nasjon skal gi deg en unik spillopplevelse, det er derfor vi jobber så hardt med å balansere dem. Uansett hva du velger skal det være mulig å bli det aller største imperiet i verden. Historisk er alt korrekt fra starten, deretter skal du forme historien.
Konklusjon
Empire: Total War virker å være en herlig miks av kjente titler som Sid Meier’s Pirates og Colonization samt de tidligere spillene i Total War-serien. Slagene er mer avanserte enn noen sinne, men man har samtidig klart å bevare oversikten over de mange slagmarkene. Det blir spennende å drive handel, diplomati og forsking på en stor skala gjennom kampanjekartet – men sjøslagene er kanskje det som gir aller mest vann i munnen for meg.
6. februar er uansett en merkedag for alle som elsker strategi på PC, da finner du Empire: Total War i butikkene her til lands.