Utgiver Paradox Interactive fikk denne uken æren av å avduke det neste spillet fra Romero Games, studioet til Doom-pappa John Romero og Wizardry-designer Brenda Romero. Spillet heter Empire of Sin, og basert på spillets første trailer kan det best beskrives som XCOM-inspirert strategi med mafiagangstere.
Bygg opp ditt eget krimimperium
Handlingen i spillet er satt til Chicago på 1920-tallet, og vi plasseres midt i den amerikanske forbudstiden. Den kriminelle underverdenen vokser seg stadig større, og som en nykomling i byen blir det spillerens jobb å opprette sitt eget krimimperium.
– Det er opp til deg å svindle, sjarmere og true deg til toppen av haugen og deretter gjøre alt du kan for å holde deg der. Dette historiedrevne noir-inspirerte spillet gir spillere en smak på glansen og glamouren fra de glade 20-årene, samtidig som de får jobbe bak kulissene i en hardbarket underverden styrt av organisert kriminalitet, forteller utvikleren.
Ifølge Romero vil hver kampanje begynne med et tilfeldig generert utgangspunkt, slik at ingen gjennomspilling blir akkurat lik som den forrige. Det er opp til spillere å tilpasse seg verdenen de havner i, og finne én av spillets mange veier til seier.
Med vold eller vett
Ferden mot toppen starter helt nederst på rangstigen, med valget om å gå inn én av flere lyssky bransjer. Du kan for eksempel drive ulovlige serveringssteder, et kasino eller tilby beskyttelse til sjappene i nærmiljøet.
Etter hvert som imperiet vokser må du både utvide og beskytte deg mot rivaliserende gjenger. Ved å inngå gunstige allianser eller bestikke politiet kan du ta rotta på noen rivaler, men lobbyvirksomhet og politikk strekker ikke alltid til.
Her kommer XCOM-strategien inn, med brutale turbaserte kamper. De forskjellige undersåttene du rekrutterer stiller med egne våpen og egenskaper, som du må benytte etter beste evne for å ta innersvingen på enhver motstander.
Empire of Sin lanseres en gang på våren 2020. Ifølge spillets nettsider sikter utvikleren på lansering for PC, Mac og Switch, samt «PlayStation- og Xbox-konsoller». Du kan se den første traileren for spillet øverst i artikkelen.
John Romero var også med å skape det opprinnelige Commander Keen.
Den gamle plattformserien gjenoppstår nå som mobilspill »