3D-motoren gjør landskapet livlig
Ved første øyekast er spillets grafikk lik Age of Empires serien, men det er da man finner ut at trærne beveger seg i vinden, du ser snedige animasjoner av de sivile og krigerne og den nye 3D-motoren gjør det mulig å ha en mengde enheter på skjermbildet samtidig uten at det begynner å gå nevneverdig tregere. Den nye motoren genererer også et flott landskap, med både fjell og daler på de forskjellige brettene.
Under spillet foregår det meste som i de fleste andre strategispill. Det gjelder å sanke ressurser, bygge bygninger, finne mer ressurser, bygge opp en arme, finne mer mat og trær og bygge videre. Omtrent helt likt som Age of Empires, bortsett fra at jern er et nytt element du må lete etter. Det mest ligger rundt i landskapet, men du kan også jakte på ville dyr eller sjøsette en fiskebåt for å finne mat der. Denne ressurs-innhentingen foregår på akkurat samme måte uansett hvilken tidsalder du er i. Litt bemerkelsesverdig og rart at du under nanoalderen samler inn de samme grunnelementene som du gjorde i forhistorisk tid.
Jeg ble overrasket da jeg fant ut hva hjulet på musa kunne brukes til; å zoome inn og ut. Den normale vinkelen er som på de fleste strategispill ovenfor og ned, og du kan zoome inn på to forskjellige måter. Enten rett fram i samme vinkel, eller i en bevegelse der vinkelen retter seg ut og til slutt ligger horisontalt. Uansett er dette ingen egenskap som har noen stor nytteverdi, og det er heller ikke noe spesielt pent syn du møter når du er tett inn på de forskjellige karakterene. Men det er morsomt å kunne se fiskerne som lemper opp fangst i båten sin på kloss hold.
Det uheldige med denne zoom funksjonen er at den også brukes i "cut-scenes" opptil flere ganger under et oppdrag. Det er greit så lenge det ikke skjer stort annet på det tidspunktet, men å begynne med å automatisk zoome og legge svart stripe over og under skjermen for å skape en videosekvens midt i et kjempeslagsmål, er ingen god ide. Man mister kontrollen over det som skjer, og forsøker å vinne kampen samtidig som en må lytte til nye beskjeder. Når grafikken i tillegg ikke er kjempemessig på kloss hold, er det vanskelig å forstå hvorfor de har valgt en slik løsning.
Men det er ingen grunn til å legge for mye vekt på grafikken i et spill som dette. Den gjør jobben sin, og det er mer enn godt nok. Det er gameplayet som er bra med Empire Earth. Det eneste jeg føler mangler er mulighet for et marked hvor vi kan kjøpe og selge ressurser vi har samlet inn. Dette ville antageligvis gjort hele spillet mer komplett. For uten dette er Empire Earth en blanding av de aller beste strategispillene.
Overraskende bra AI
Det som antageligvis er mest attraktivt er å spille enkeltbrett mot datamaskinen. Den kunstige intelligensen er såpass bra, at det er nok å stri med selv på den enkleste vanskelighetsgraden. Motstanderen bygger og forsvarer seg i forhold til hvordan du angriper. Til tider er de usedvanlig raske med å bygge nye bygninger og mobilisere angrepet, men etterhvert vil du bare sette pris på at det faktisk er litt motstand å hente.
Et game mot maskinen kan være helt forskjellig fra det forrige. Mye av grunnen til dette ligger i muligheten for å utvikle sin egen sivilisasjon på dine egne premisser. I starten av hver kamp vil du få to valg. Du kan enten velge en ferdiglaget sivilisasjon, f.eks. England, Frankrike eller Hellas. Eller du kan kjøpe til deg spesial egenskaper slik at din sivilisasjon blir helt spesiell. På den måten kan du bygge opp en armé som er sterk på de områdene du selv velger. Dette gjelder også når du spiller multiplayer i LAN eller på andre måter over Internett. De fleste standard multiplayer moduser er innebygget.